MULTIMEDIA CORNER
MULTIMEDIA
CORNER

Κατά τη διάρκεια του πολέμου του Βιετνάμ, η αποστολή του Σώματος Μεταφορών των ΗΠΑ, ήταν η μεταφορά φορτίων με εφόδια, από τα παράκτια λιμάνια Qui Nhon και Cam Ranh Bay σε εσωτερικές βάσεις στο Bong Son, An Khe, Pleiku, Da Lat και στο Buon Ma Thuot.
Οι υλικοτεχνικές ανάγκες του Στρατού ήταν τεράστιες, και τα κομβόι των φορτηγών μερικές φορές έφταναν τα 200 στον αριθμό. Αυτά τα τεράστια κομβόι ήταν δελεαστικοί στόχοι για τις ομάδες ανταρτών Viet Cong, οι οποίες συχνά έκαναν ενέδρα στα φορτηγά, σε απομακρυσμένες περιοχές.
Μία μονάδα που συχνά έπεφτε θύμα τέτοιων επιθέσεων ήταν η 8η Ομάδα Μεταφορών, με έδρα το Qui Nhon. Δύο επικίνδυνα τμήματα της Διαδρομής μεταξύ του Qui Nhon και του Pleiku ήταν οι αγαπημένες ζώνες των Viet Cong, το “Devil’s Hairpin” στο An Khe Pass και το “Ambush Alley” κάτω από το Mang Giang Pass καθώς εκεί, περιστατικά συνέβαιναν σχεδόν καθημερινά.
Η παροχή ασφάλειας στα τεράστια κομβόι φορτηγών αποδείχθηκε σχεδόν αδύνατη, καθώς οι στρατιωτικές μονάδες της Αστυνομίας δεν είχαν μεγάλους αριθμούς ανθρώπινου δυναμικού για να προστατεύσουν όλη την διαδρομή.
Άλλες στρατιωτικές μονάδες έλεγχαν μόνο κάποια σημεία του δρόμου και έτσι, η ασφάλεια του κάθε φορτηγού αποτελούσε ευθύνη του πληρώματος του. Αρχικά, το έκαναν με οπλισμένα τζιπ, αλλά αυτά γρήγορα αποδείχθηκαν ανεπαρκή σε σύγκριση με τα βελτιωμένα όπλα και τις τακτικές των Viet Cong.
Στις 2 Σεπτεμβρίου 1967, μια ιδιαίτερα καταστροφική επίθεση σκότωσε επτά οδηγούς, τραυμάτισε 17 και κατέστρεψε 30 φορτηγά. Έτσι για να προστατευθούν τα φορτηγά από τις επιθέσεις, επινοήθηκαν τα “Gun Truck” (Οπλισμένα φορτηγά). Το νέο όχημα ήταν ένα φορτηγό 2,5 τόνων με προστασία από αμμόσακους τοποθετημένους στο πήγμα και οπλισμένο με δύο πολυβόλα M60. Τα κομβόι, μείωσαν επίσης των αριθμό των φορτηγών στα 100 ούτως ώστε να υπάρχει ένα Gun Truck για κάθε 10 φορτηγά.
Σε περίπτωση ενέδρας, ο ρόλος του Gun Truck ήταν να μπει μέσα στην ζώνη πυρός κατά τα πρώτα λεπτά της επίθεσης για να διασπάσει τους επιτιθέμενους με την δύναμη του. Τα πρώιμα σχέδια αποδείχτηκαν ελαττωματικά, καθώς οι προστατευτικοί σάκοι έδιναν βάρος στο φορτηγό όταν απορροφούσαν νερό από τις συχνές βροχοπτώσεις.
Αργότερα οι αμμόσακοι αντικαταστάθηκαν με ατσάλινη επένδυση και θωράκιση από άλλα οχήματα του στρατού. Το πλήρωμα αποτελείτο από τον οδηγό, τους δύο πυροβολητές, έναν επικεφαλή και μερικές φορές από έναν στρατιώτη οπλισμένο με εκτοξευτή χειροβομβίδων M79.
Παρά την αυξημένη ασφάλεια, οι μονάδες μεταφοράς αναγκάζονταν να βελτιώνουν συνεχώς τον σχεδιασμό των Gun Trucks. Τα φορτηγά των δυόμισι τόνων ήταν αδύναμα και η προσθήκη θωράκισης και οπλισμού τα επιβράδυνε. Έτσι τα “Gun Trucks” αντικαταστήθηκαν από φορτηγά πέντε τόνων. Πολλές φορές τα πληρώματα έδιναν ψευδώνυμα στα “Gun Trucks”, όπως “Deuce is Wild”, “Cold Sweat”, ” Iron Butterfly” ή “Pandemonium” και συχνά κοσμούσαν τα φορτηγά με εντυπωσιακές ζωγραφιές για πρόκληση εντυπωσιασμου και δέους στον αντίπαλο.
Ο οπλισμός τους όπως προαναφέρθηκε απαρτιζόταν από διάφορους συνδυασμούς όπλων όπως το πολυβόλο M60, τα πολυβόλα 0.50” και τα πολυβόλα XM 134 miniguns. Αντιαεροπορικά όπλα, όπως το Quadmount 0.50” χρησιμοποιήθηκαν επίσης μέχρι το 1969.

Ένα φορτηγό τύπου M54 το οποίο ονομάστηκε από το πλήρωμά του “Eve of Destruction”
Συνολικά, τροποποιήθηκαν περίπου 300 έως 400 φορτηγά. Οι ανώτεροι Αξιωματούχοι, είδαν τα “Gun Trucks” 5 τόνων ως προσωρινή λύση μέχρι να φτάσουν στο Βιετνάμ αρκετά θωρακισμένα οχήματα V-100. Ωστόσο, μέχρι το 1970 έγινε προφανές σε όλους ότι το V-100 ήταν παγίδα θανάτου και είχε αρκετά επιχειρησιακά προβλήματα. Έτσι τα φορτηγά όπλα συνέχισαν να εξυπηρετούν τον Στρατό έως ότου η τελευταία αμερικανική εταιρεία φορτηγών αποσύρθηκε από το Βιετνάμ το 1972. Με το τέλος του πολέμου του Βιετνάμ, η ανάγκη των “Gun Trucks” εξαλείφθηκε και τα περισσότερα είτε καταστράγηκαν είτε επέστρεψαν στην αρχική τους σχεδίαση. Ένα φορτηγό τύπου M54 το οποίο ονομάστηκε από το πλήρωμά του “Eve of Destruction”, επέστρεψε ανέπαφο και εκτίθεται στο Μουσείο Μεταφορών Στρατού στο Fort Eustis της Βιρτζίνια.
Με πληροφορίες από: Smithsonian Channel
Διαβάστε επίσης:
Εθνική Φρουρά | Εντυπωσιακό VIDEO από την ΤΑΜΣ ΝΙΚΗΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΑ 2025
Εντυπωσιακό VIDEO από τις επιχειρησιακές δραστηριότητες της Εθνικής Φρουράς στην ΤΑΜΣ ΝΙΚΗΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΑ 2025…
Εθνική Φρουρά | Οδήγηση με γυαλιά προσομοίωσης – VR εκπαίδευση με οχήματα
Η Αστυνομία Κύπρου δημοσιοποίησε φωτογραφίες από την εκπαίδευση οπλιτών και στελεχών της Εθνικής Φρουράς με τη χρήση γυαλιών προσομοίωσης…
AI Fight Club | Η Lockheed Martin ψάχνει τα πιο «φονικά» συστήματα τεχνητής νοημοσύνης για το πεδίο της μάχης
Με μια αξιοσημείωτη πρωτοβουλία η Lockheed Martin επιδιώκει να επιταχύνει την πλήρη ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης (AI) στο πεδίο των επιχειρήσεων, με την…
IAI | Παρουσίαση του νέου τετρακόπτερου APUS 25
Η Israel Aerospace Industries (IAI) παρουσίασε το νέο τετρακόπτερό της APUS 25 στη διεθνή αμυντική έκθεση…
Άρθρο άποψης | Συμμετοχή της Τουρκίας στην Ευρωπαϊκή Άμυνα: Εθνική Αποτυχία ή Εθνική Ευκαιρία
Στις 27 Μαΐου 2025, το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.), παρά τις αντιδράσεις της Ελλάδας και της Κύπρου αποφάσισε με ειδική πλειοψηφία και όχι με…
Άρθρο άποψης | Το θεσμικό έλλειμμα στην Εθνική Αμυντική Βιομηχανία – Η Τουρκία έχει SSB – Η Κύπρος έχει Συμβούλιο – Η Ελλάδα έχει κενό
Η παρουσία μου στη διεθνή έκθεση Άμυνας και Ασφάλειας FEINDEF στη Μαδρίτη δεν ήταν απλώς μια ακόμη επαγγελματική αποστολή. Ήταν μια αφορμή για προβληματισμό.
Πολεμική Αεροπορία | Τελετή Ορκωμοσίας της Β ΕΣΣΟ 2025 – Φωτογραφίες
Ορκωμοσία των κληρωτών της Β΄ ΕΣΣΟ 2025, στις εγκαταστάσεις της 124 Πτέρυγας Βασικής Εκπαίδευσης, στην Τρίπολη, παρουσία του Διοικητή της Διοίκησης Αεροπορικής Εκπαίδευσης…
Ιράν – Ισραήλ | Το χρονικό της σύγκρουσης – Ο ρόλος της Κύπρου και τα μέτρα για τους πολίτες – Φωτογραφίες & VIDEO
Η ισραηλινοϊρανική σύγκρουση, έχει ξεπεράσει πλέον τα όρια μιας “τοπικού” χαρακτήρα σύγκρουσης και απέκτησε χαρακτηριστικά ευρύτερης
Εθνική Φρουρά | Εντυπωσιακό VIDEO από την ΤΑΜΣ ΝΙΚΗΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΑ 2025
Εντυπωσιακό VIDEO από τις επιχειρησιακές δραστηριότητες της Εθνικής Φρουράς στην ΤΑΜΣ ΝΙΚΗΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΑ 2025…
0 Σχόλια