MULTIMEDIA CORNER
MULTIMEDIA
CORNER
Κατά τη διάρκεια του πολέμου του Βιετνάμ, η αποστολή του Σώματος Μεταφορών των ΗΠΑ, ήταν η μεταφορά φορτίων με εφόδια, από τα παράκτια λιμάνια Qui Nhon και Cam Ranh Bay σε εσωτερικές βάσεις στο Bong Son, An Khe, Pleiku, Da Lat και στο Buon Ma Thuot.
Οι υλικοτεχνικές ανάγκες του Στρατού ήταν τεράστιες, και τα κομβόι των φορτηγών μερικές φορές έφταναν τα 200 στον αριθμό. Αυτά τα τεράστια κομβόι ήταν δελεαστικοί στόχοι για τις ομάδες ανταρτών Viet Cong, οι οποίες συχνά έκαναν ενέδρα στα φορτηγά, σε απομακρυσμένες περιοχές.
Μία μονάδα που συχνά έπεφτε θύμα τέτοιων επιθέσεων ήταν η 8η Ομάδα Μεταφορών, με έδρα το Qui Nhon. Δύο επικίνδυνα τμήματα της Διαδρομής μεταξύ του Qui Nhon και του Pleiku ήταν οι αγαπημένες ζώνες των Viet Cong, το “Devil’s Hairpin” στο An Khe Pass και το “Ambush Alley” κάτω από το Mang Giang Pass καθώς εκεί, περιστατικά συνέβαιναν σχεδόν καθημερινά.
Η παροχή ασφάλειας στα τεράστια κομβόι φορτηγών αποδείχθηκε σχεδόν αδύνατη, καθώς οι στρατιωτικές μονάδες της Αστυνομίας δεν είχαν μεγάλους αριθμούς ανθρώπινου δυναμικού για να προστατεύσουν όλη την διαδρομή.
Άλλες στρατιωτικές μονάδες έλεγχαν μόνο κάποια σημεία του δρόμου και έτσι, η ασφάλεια του κάθε φορτηγού αποτελούσε ευθύνη του πληρώματος του. Αρχικά, το έκαναν με οπλισμένα τζιπ, αλλά αυτά γρήγορα αποδείχθηκαν ανεπαρκή σε σύγκριση με τα βελτιωμένα όπλα και τις τακτικές των Viet Cong.
Στις 2 Σεπτεμβρίου 1967, μια ιδιαίτερα καταστροφική επίθεση σκότωσε επτά οδηγούς, τραυμάτισε 17 και κατέστρεψε 30 φορτηγά. Έτσι για να προστατευθούν τα φορτηγά από τις επιθέσεις, επινοήθηκαν τα “Gun Truck” (Οπλισμένα φορτηγά). Το νέο όχημα ήταν ένα φορτηγό 2,5 τόνων με προστασία από αμμόσακους τοποθετημένους στο πήγμα και οπλισμένο με δύο πολυβόλα M60. Τα κομβόι, μείωσαν επίσης των αριθμό των φορτηγών στα 100 ούτως ώστε να υπάρχει ένα Gun Truck για κάθε 10 φορτηγά.
Σε περίπτωση ενέδρας, ο ρόλος του Gun Truck ήταν να μπει μέσα στην ζώνη πυρός κατά τα πρώτα λεπτά της επίθεσης για να διασπάσει τους επιτιθέμενους με την δύναμη του. Τα πρώιμα σχέδια αποδείχτηκαν ελαττωματικά, καθώς οι προστατευτικοί σάκοι έδιναν βάρος στο φορτηγό όταν απορροφούσαν νερό από τις συχνές βροχοπτώσεις.
Αργότερα οι αμμόσακοι αντικαταστάθηκαν με ατσάλινη επένδυση και θωράκιση από άλλα οχήματα του στρατού. Το πλήρωμα αποτελείτο από τον οδηγό, τους δύο πυροβολητές, έναν επικεφαλή και μερικές φορές από έναν στρατιώτη οπλισμένο με εκτοξευτή χειροβομβίδων M79.
Παρά την αυξημένη ασφάλεια, οι μονάδες μεταφοράς αναγκάζονταν να βελτιώνουν συνεχώς τον σχεδιασμό των Gun Trucks. Τα φορτηγά των δυόμισι τόνων ήταν αδύναμα και η προσθήκη θωράκισης και οπλισμού τα επιβράδυνε. Έτσι τα “Gun Trucks” αντικαταστήθηκαν από φορτηγά πέντε τόνων. Πολλές φορές τα πληρώματα έδιναν ψευδώνυμα στα “Gun Trucks”, όπως “Deuce is Wild”, “Cold Sweat”, ” Iron Butterfly” ή “Pandemonium” και συχνά κοσμούσαν τα φορτηγά με εντυπωσιακές ζωγραφιές για πρόκληση εντυπωσιασμου και δέους στον αντίπαλο.
Ο οπλισμός τους όπως προαναφέρθηκε απαρτιζόταν από διάφορους συνδυασμούς όπλων όπως το πολυβόλο M60, τα πολυβόλα 0.50” και τα πολυβόλα XM 134 miniguns. Αντιαεροπορικά όπλα, όπως το Quadmount 0.50” χρησιμοποιήθηκαν επίσης μέχρι το 1969.
Συνολικά, τροποποιήθηκαν περίπου 300 έως 400 φορτηγά. Οι ανώτεροι Αξιωματούχοι, είδαν τα “Gun Trucks” 5 τόνων ως προσωρινή λύση μέχρι να φτάσουν στο Βιετνάμ αρκετά θωρακισμένα οχήματα V-100. Ωστόσο, μέχρι το 1970 έγινε προφανές σε όλους ότι το V-100 ήταν παγίδα θανάτου και είχε αρκετά επιχειρησιακά προβλήματα. Έτσι τα φορτηγά όπλα συνέχισαν να εξυπηρετούν τον Στρατό έως ότου η τελευταία αμερικανική εταιρεία φορτηγών αποσύρθηκε από το Βιετνάμ το 1972. Με το τέλος του πολέμου του Βιετνάμ, η ανάγκη των “Gun Trucks” εξαλείφθηκε και τα περισσότερα είτε καταστράγηκαν είτε επέστρεψαν στην αρχική τους σχεδίαση. Ένα φορτηγό τύπου M54 το οποίο ονομάστηκε από το πλήρωμά του “Eve of Destruction”, επέστρεψε ανέπαφο και εκτίθεται στο Μουσείο Μεταφορών Στρατού στο Fort Eustis της Βιρτζίνια.
Με πληροφορίες από: Smithsonian Channel
Διαβάστε επίσης:
Η ορεινή ταξιαρχία του Γερμανικού στρατού με μουλάρια και γαϊδούρια – Φωτογραφίες
Η Ορεινή Ταξιαρχία Πεζικού είναι η τελευταία μονάδα του Γερμανικού στρατού η οποία διαθέτει ακόμα ζώα καθώς τα πεδία στα οποία…
Ο στρατός δίπλα στους πολίτες – Υγειονομικό κλιμάκιο σε νησιά του Αιγαίου
Το κοινωνικό έργο των Ενόπλων Δυνάμεων είναι καθημερινό και συνεχές καθώς τα στελέχη συνδράμουν οπουδήποτε χρειαστεί…
Delphi Economic Forum IX | Ο Νίκος Παπάτσας και η ανάγκη για συλλογική προσπάθεια για την αναδιάταξη της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας
Την ανάγκη για όλο και μεγαλύτερη συνεργασία των Δυτικών δυνάμεων στον τομέα της Άμυνας υπογράμμισε ο κ. Νικόλαος Παπάτσας, Senior…
DefencEduNet | Υπεγράφη το Καταστατικό της “Εταιρείας Διασύνδεσης Αμυντικής Βιομηχανίας, Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας”
Ένα καθοριστικό βήμα για την Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία έγινε την περασμένη εβδομάδα με την ολοκλήρωση της…
Ναυτική Αστυνομία Κύπρου και Υπηρεσίες Υγείας σε κοινή άσκηση έρευνας και διάσωσης
Η εκπαιδευτική άσκηση διεξήχθη μετά από πρωτοβουλία του Τομέα Εκπαίδευσης των Νοσηλευτικών Υπηρεσιών και σε συνεννόηση με το ΚΣΕΔ…
Ισραήλ | Παραιτήθηκε ο επικεφαλής της της στρατιωτικής υπηρεσίας πληροφοριών
Ο επικεφαλής της ισραηλινής στρατιωτικής υπηρεσίας πληροφοριών παραιτήθηκε αναλαμβάνοντας την ευθύνη του για την επίθεση της Χαμάς την 7η Οκτωβρίου…
SIPRI | Ρεκόρ για τις παγκόσμιες στρατιωτικές δαπάνες
Το 2023 οι παγκόσμιες στρατιωτικές δαπάνες έφθασαν σε νέο ιστορικό υψηλό, για ένατη χρονιά, αναφέρει έρευνα του το SIPRI…
Ιράκ – Τουρκία | Υπογραφή άνω των 20 συμφωνιών
Ο πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν συναντήθηκε με τον ομόλογό του του Ιράκ, Αμπντούλ Λατίφ Ρασίντ, στη…
EODH | Παρουσίαση πλήρους πακέτου Αναβάθμισης του LEOPARD 1A5 – Φωτογραφίες
Η εταιρεία EODH σε συνεργασία με την Βελγοισπανική DUMA και την κατασκευάστρια KNDS, παρουσίασε νέο ολοκληρωμένο πακέτο αναβάθμισης…
0 Σχόλια