ΙΣΤΟΡΙΑ
ΙΣΤΟΡΙΑ
Είκοσι πέντε χρόνια συμπληρώνονται σήμερα από την μοιραία πτώση του ελικοπτέρου του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, που είχε πετάξει πάνω από τα Ίμια για να διαπιστώσει την παρουσία των Τούρκων. Tην ζωή τους το μοιραίο εκείνο βράδυ της 31ης Ιανουαρίου 1996, έχασαν ο υποπλοίαρχος Χριστόδουλος Καραθανάσης, ο υποπλοίαρχος Παναγιώτης Βλαχάκος και ο αρχικελευστής Έκτορας Γιαλοψός.
Το χρονικό της κρίσης
Στις 25 Δεκεμβρίου του 1995 το τουρκικό φορτηγό πλοίο «Φιγκέν Ακάτ» προσαράζει σε αβαθή ύδατα κοντά στην Ανατολική Ίμια, εκπέμποντας σήμα κινδύνου, ωστόσο ο πλοίαρχος δεν δέχεται βοήθεια από το Λιμενικό, υποστηρίζοντας ότι βρισκόταν σε τουρκική περιοχή.
Μία ημέρα μετά το Λιμεναρχείο Καλύμνου ενημερώνει το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών (ΥΠΕΞ) και εκείνο γνωστοποιεί στο τουρκικό ότι εάν δεν υπάρξει παρέμβαση ρυμουλκού, το πλοίο κινδυνεύει. Το τουρκικό ΥΠΕΞ, στις 27 Δεκεμβρίου, αναφέρει ότι η διάσωση του πλοίου δεν σχετίζεται με τις βραχονησίδες στο Αιγαίο, για τις οποίες, όπως τονίζεται, η Άγκυρα έχει μεγάλο θέμα.
Διαβάστε επίσης: 9 Οκτωβρίου 1912 | Ο Ελληνικός στόλος απελευθερώνει την Λήμνο και κατακτά τον έλεγχο των Δαρδανελίων – Φωτογραφίες
Τελικά, στις 28 Δεκεμβρίου, δύο ελληνικά ρυμουλκά προχωρούν στην αποκόλληση του τουρκικού φορτηγού και το οδηγούν στο Κιουλούκ. Εκείνη, την ημέρα, τουρκικό μαχητικό αεροσκάφος συντρίβεται στα ελληνικά χωρικά ύδατα, στην Λέσβο, ύστερα από εμπλοκή με ελληνικά μαχητικά. Ο πιλότος του διασώζεται. Στις 29 Δεκεμβρίου, το τουρκικό ΥΠΕΞ, υποστηρίζει επισήμως ότι τα Ίμια είναι καταχωρημένες στο κτηματολόγιο Μουγκλά του νομού Μπουντρούμ και ανήκουν στην Τουρκία.
Η απάντηση από το ελληνικό ΥΠΕΞ έρχεται με καθυστέρηση, 11 ημέρες μετά, απορρίπτοντας τις τουρκικές αξιώσεις.
Ο δήμαρχος Καλύμνου Δημήτρης Διακομιχάλης, βλέποντας ότι η Αγκυρα εγείρει εδαφικές αξιώσεις στα Ίμια αποφασίζει να φτάσει στην βραχονησίδα. Στις 25 Ιανουαρίου 1996 συνοδευόμενος από τον αστυνομικό διευθυντή Καλύμνου Γ. Ριόλα και δύο κατοίκους του νησιού, υψώνει την ελληνική σημαία στην Μικρή Ίμια και μία ημέρα μετά στην άλλη βραχονησίδα.
Τότε, τα τουρκικά ΜΜΕ μεταδίδουν εικόνες με την ελληνική σημαία στα Ίμια, προκαλώντας σάλο στη γείτονα χώρα. Στις 27 Ιανουαρίου, στη Μικρή Ιμια, φτάνουν με ελικόπτερο δύο δημοσιογράφοι της Hurriyet από το γραφείο της Σμύρνης και υποστέλλουν την ελληνική σημαία, υψώνοντας μια τουρκική. Την επιχείρηση καταγράφουν σε κάμερα και την προβάλουν σε δίκτυο.
Διαβάστε επίσης: H ζημιά στην “Kemal Reis”, το ιστορικό των ναυτικών περιστατικών στο Αιγαίο και η επόμενη μέρα | VIDEO-PHOTOS
Η κρίση στα Ίμια κλιμακώθηκε τις επόμενες ημέρες. Στις 28 Ιανουαρίου 1996 το περιπολικό του Πολεμικού Ναυτικού “Αντωνίου” κατέβασε την τουρκική σημαία και ύψωσε την ελληνική παραβαίνοντας την πολιτική εντολή που ήταν μόνο να υποσταλεί η τουρκική σημαία. Το βράδυ της ίδιας μέρας Έλληνες βατραχάνθρωποι αποβιβάστηκαν στη Μικρή Ίμια από την κανονιοφόρο “Πυρπολητής” για να διαφυλάξουν τη σημαία κατά τις νυχτερινές ώρες, ενώ το πρωί θα επέστρεφαν στο σκάφος τους. Ωστόσο, ο σχεδιασμός άλλαξε και αποφασίστηκε συνεχής φύλαξη της σημαίας, με αποτέλεσμα οι βατραχάνθρωποι να επιστρέψουν.
Το απόγευμα της επόμενης ημέρας, ο νέος πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης στέλνει σαφές μήνυμα στην Τουρκία ότι η Ελλάδα θα απαντήσει δυναμικά σε μια πρόκληση. Σε δηλώσεις προέβη και η Τουρκάλα πρωθυπουργός Τανσού Τσιλέρ, στις 30 Ιανουαρίου, δηλώνοντας στην τουρκική βουλή ότι την επόμενη μέρα η ελληνική σημαία και ο ελληνικός στρατός θα απομακρυνθούν από τα Ίμια.
Η πτώση του ελικοπτέρου και οι τρεις νεκροί
Τα ξημερώματα της 31ης Ιανουαρίου τουρκικές ειδικές δυνάμεις αποβιβάζονται στη Μεγάλη Ίμια. Λίγες ώρες μετά, ελικόπτερο του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, που είχε πετάξει πάνω από το σημείο για να διαπιστώσει την παρουσία των Τούρκων, κατέπεσε κατά την επιστροφή του στην οργανική του φρεγάτα “Ναβαρίνο”.
Διαβάστε επίσης: Η έκτη SUPER VITA κλάσης ΡΟΥΣΣΕΝ καταπλέει στην Σαλαμίνα. Τις επόμενες ημέρες η επίσημη παραλαβή της
Το ελικόπτερο, στο οποίο επέβαιναν οι υποπλοίαρχος Χριστόδουλος Καραθανάσης, υποπλοίαρχος Παναγιώτης Βλαχάκος και αρχικελευστής Έκτορας Γιαλοψός, χάνεται από τα ραντάρ μεταξύ των βραχονησίδων Πίτα και Καλόλιμνος. Σύμφωνα με την επίσημη θέση του ελληνικού κράτους το ελικόπτερο ανθυποβρυχιακού πολέμου ΑΒ-212 με διακριτικό ΠΝ 21, κατέπεσε εξαιτίας κακοκαιρίας και απώλειας προσανατολισμού του πιλότου (vertigo).
Στο ντοκιμαντέρ του Ραδιοφωνικού Ιδρύματος Κύπρου “ΜΕΓΑ ΤΟ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΗΣ ΚΡΑΤΟΣ-ΙΜΙΑ” που επιμελήθηκε η δημοσιογράφος Αίμιλη Μιχαήλ, μπορείτε να δείτε τις συγκλονιστικές μαρτυρίες των πρωταγωνιστών εκείνης της περιόδου.
Το ελικόπτερο ΑΒ-212
Το ελικόπτερο ελικόπτερο ΑΒ-212 είναι ειδικά σχεδιασμένο για αποστολές εναντίον υποβρυχίων στόχων (ASW), εναντίον στόχων επιφανείας (ASuW) και επιτήρηση επιφανείας. Επιπλέον, αναλαμβάνει αποστολές έρευνας και διάσωσης (SAR), μεταφοράς εξωτερικών φορτίων (VERTREP) και ειδικών επιχειρήσεων όπως ταχεία καταρρίχηση ανδρών ειδικών επιχειρήσεων, ρίψη αλεξιπτωτιστών κ.α. Αποτελεί συνήθως το οργανικό ελικόπτερο των φρεγατών του στόλου.
Η πολύχρονη υπηρεσία των ελικοπτέρων ΑΒ-212 στο Πολεμικό Ναυτικό συνεχίζεται από το 1979 και αυτή τη στιγμή διαθέτει 8 ελικόπτερα του τύπου.
Το ΑΒ-212 έχει κατασκευαστεί από την εταιρία Agusta, είναι δικινητήριο και μεταξύ άλλων διαθέτει σύστημα θερμικής απεικόνισης τύπου FLIR, βυθιζόμενη συσκευή ηχοεντοπισμού (Dipping Sonar), Ραντάρ τύπου DOPPLER AN/ARN-208(V) και αυτόματο σύστημα σταθεροποίησης πτήσης (ASE).
Από πλευράς οπλισμού μπορεί να φέρει πολυβόλο 7,62 χιλ. MG3 και δύο τορπίλες ελαφριού τύπου ΜΚ-46 με βεληνεκές περίπου 11000 μέτρων.
Με πληροφορίες από: hellenicnavy.gr, iefimerida.gr
Διαβάστε επίσης:
ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΕ NEWSLETTER
Ημέρα μνήμης για την Γενοκτονία των Αρμενίων
Σαν σήμερα, 109 χρόνια πριν ξεκίνησε η γενοκτονία του αρμενικού λαού από την Οθωμανική Αυτοκρατορία, με την 24η Απριλίου…
Φώναξε Ζήτω η Ελλάδα πριν πέσει νεκρός – Ο Καταδρομέας Χριστάκης Αλεξάνδρου
«Ζήτω η Ελλάδα» αναφώνησε λίγο πριν πέσει νεκρός από πυρά Τούρκων που προσέγγισαν τη θέση όπου βρισκόταν…
10 Απριλίου 1826 | Η ηρωική Έξοδος του Μεσολογγίου
Τρία χρόνια μετά την αποτυχημένη απόπειρα κατάληψης του Μεσολογγίου από τους Κιουταχή και Ομέρ Βρυώνη, ο Σουλτάνος επανήλθε με νέο σχέδιο.
Γερμανία | Επανήλθε η συζήτηση για αποστολή πυραύλων Taurus στην Ουκρανία
Η κυβέρνηση των ΗΠΑ ελπίζει πως η πρόσφατη απόφασή της να στείλει πυραύλους μακρού βεληνεκούς στην Ουκρανία θα ενθαρρύνει τη Γερμανία να πράξει το ίδιο…
Συνεκπαίδευση Ειδικών Δυνάμεων Ελλάδας και Πολωνίας – Καταδύσεις, ελεύθερη πτώση και επιθετικές ενέργειες
Βολές Μάχης Ταχείας Αντίδρασης, εκτέλεση καταδύσεων σε μεγάλο βάθος, εκτέλεση επιχειρησιακών αλμάτων Ελεύθερης Πτώσης…
Ο Πρόεδρος της Στρατιωτικής Επιτροπής της ΕΕ στην Κύπρο
Ο Πρόεδρος της EUMC, ανέφερε μεταξύ άλλων πως η επίσκεψη αποσκοπεί στην ενδυνάμωση της κοινής πολιτικής άμυνας και ασφάλειας…
ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ | Το νέο πυρηνοκίνητο υποβρύχιο κλάσης Astute HMS του Royal Navy
Το βρετανικό Βασιλικό Πολεμικό Ναυτικό ονόμασε «HMS Agamemnon» το νεότευκτο πυρηνοκίνητο υποβρύχιο κλάσης Astute.
NSPA | Ανάθεση της πρώτης πολυεθνικής σύμβασης C-sUAS στην ιστορία του ΝΑΤΟ
Η Υπηρεσία Υποστήριξης και Προμηθειών του ΝΑΤΟ (Support and Procurement Agency – NSPA) ενέκρινε την πρώτη συμφωνία-πλαίσιο…
Η Φρεγάτα Ύδρα κατέρριψε μη επανδρωμένο αεροσκάφος των Χούθι
Στα πλαίσια της ευρωπαϊκής επιχείρησης ASPIDES στην Ερυθρά Θάλασσα, η φρεγάτα ΥΔΡΑ κατέρριψε μη επανδρωμένο αεροσκάφος (UAV)…
0 Σχόλια