Αφιέρωμα | Τα σκάφη της Διοίκησης Ναυτικού της Εθνικής Φρουράς – VIDEO & ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
Defence Redefined
Published on 07/03/2022 at 18:00

Η Διοίκηση Ναυτικού της Εθνικής Φρουράς ως γνωστό δεν αποτελεί ανεξάρτητο Επιτελείο (ομοίως και η Διοίκηση Αεροπορίας) αλλά υπάγεται απευθείας στον Αρχηγό του Γενικού Επιτελείου της Εθνικής Φρουράς (ΓΕΕΦ).

Η Διοίκηση Ναυτικού διαθέτει μεταξύ άλλων Διοικήσεων και τη Διοίκηση Πολεμικών Σκαφών. Στο πλαίσιο της αποστολής της, η Διοίκηση Πολεμικών Πλοίων έχει προχωρήσει μέσα στην πάροδο των ετών στην προμήθεια διαφόρων τύπου μονάδων επιφανείας, τα οποία παρόλο που δεν είναι εξοπλισμένα -υπό την έννοια των μονάδων μάχης ενός πλήρως δομημένου στόλου- εντούτοις αξιοποιούνται πλήρως δεδομένου πάντα και των δυνατοτήτων τους.

Στο παρόν άρθρο θα παρουσιάσουμε συνοπτικά τα σκάφη της Διοίκησης Ναυτικού της Εθνικής Φρουράς (Ε.Φ) καθώς και τον ρόλο που επιτελούν. Θα αφήσουμε στην κρίση του αναγνώστη το εάν θα μπορούσε ή όχι η Ε.Φ να διαθέτει μέχρι σήμερα ικανότερο στολίσκο μονάδων μάχης ή όχι. Στο τέλος του άρθρου μπορείτε να δείτε και το αφιέρωμα μας στη Ναυτική Βάση “Ευάγγελος Φλωράκης” με συνεντεύξεις του Διοικητή Ναυτικού και λοιπών στελεχών αλλά και οπτικοακουστικό υλικό από τα σκάφη της Διοίκησης Ναυτικού και κυρίως του ικανότερου σκάφους της, του ΠΑΘ “ΑΡΧΙΠΛΟΙΑΡΧΟΣ Α. ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ”.

Οι μονάδες επιφάνειας της Διοίκησης Πολεμικών Πλοίων και της Μονάδας Υποβρυχίων Καταστροφών αποτελούνται από τα εξής σκάφη: 

  • Πλοίο Γενικής Υποστήριξης (ΠΓΥ) ΑΛΑΣΙΑ (Α620)
  • Παράκτια Περιπολικά (ΠΠ) , ΤΣΟΜΑΚΗΣ (P03), ΓΕΩΡΓΙΟΥ (P04), ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΣ (P05)
  • Σκάφη Ανορθόδοξου Πολέμου (ΣΑΠ) “ΠΟΣΕΙΔΩΝΑΣ 1”, “ΝΗΡΕΑΣ 1”, “ΠΑΝΑΓΟΣ” και “ΑΓΑΘΟΣ” 
  • Περιπολικό Ανοικτής Θαλάσσης (ΠΑΘ) “ΑΡΧΙΠΛΟΙΑΡΧΟΣ Α. ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ” (P61)

Πέραν τούτων η Διοίκηση Ναυτικού της Ε.Φ διαθέτει και λοιπά μικρά σκάφη (RIBs) και βοηθητικά σκάφη για τις ανάγκες της Ναυτικής Βάσης “Ευάγγελος Φλωράκης” και της Μονάδας Υποβρυχίων Καταστροφών (ΜΥΚ).

Το ΠΓΥ “ΑΛΑΣΙΑ” (Α620) κατασκευάστηκε το 1968 στο ναυπηγείο Brooke Marine στην Αγγλία αρχικά ως θαλαμηγός για τη βασιλική οικογένεια του Ομάν με το όνομα “AL SAID”, ωστόσο το 1983, μετετράπη σε πολεμικό πλοίο και δόθηκε στο Βασιλικό Ναυτικό του Ομάν με το όνομα “AL MABRUKAH”. Το πλοίο χρησιμοποιήθηκε ως κορβέτα και εκπαιδευτικό πλοίο μέχρι το 2013 οπότε παροπλίστηκε.

Τo 2016 ξεκίνησαν οι εργασίες δεξαμενισμού για παράδοση του πλοίου στην Κυπριακή Δημοκρατία και μετονομάστηκε σε “AL SALAM”. Στις 14 Φεβρουαρίου 2017, κατά την τελετή παράδοσης – παραλαβής του πλοίου στην Κυπριακή Δημοκρατία, μετονομάστηκε σε “ΠΓΥ ΑΛΑΣΙΑ” παίρνοντας το όνομα του από την αρχαία ονομασία της Κύπρου.

Τα βασικά χαρακτηριστικά του πλοίου είναι:

  • Μέγιστο Μήκος: 61.47 μέτρα
  • Μέγιστο Πλάτος: 10,67 μέτρα
  • Βύθισμα: 3,4 μέτρα
  • Ταχύτητα: 16 Κόμβοι
  • Πλήρωμα: 52 άτομα (7 Αξιωματικοί, 15 Μόνιμοι Υπαξιωματικοί, 30 ΣΥΟΠ)
  • Οπλισμός: Θέσεις για πολυβόλα 0,50″ και αντιαεροπορικό σύστημα V-SHORAD MISTRAL SIMBAD

Διαβάστε επίσης: MISTRAL SIMBAD-RC | H multipurpose ναυτική έκδοση του γνωστού μας αντιαεροπορικού συστήματος μικρού βεληνεκούς – VIDEO

Τα ΠΠ “ΤΣΟΜΑΚΗΣ” (P03) και “ΓΕΩΡΓΙΟΥ” (P04) κατασκευάστηκαν στα ναυπηγεία C.N Vittoria στην Ιταλία το 2003-2004 και είναι τύπου C382.

Το πρώτο ονομάστηκε “ΠΛΩΤΑΡΧΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΤΣΟΜΑΚΗΣ ΠΝ” σε ένδειξη τιμής προς τον Κυβερνήτη της Τορπιλακάτου Τ-3 η οποία βυθίστηκε την 20η Ιουλίου 1974 από Τουρκικά Μαχητικά Αεροσκάφη κατά την διάρκεια της Τουρκικής Εισβολής στην Κύπρο. Ο Κυβερνήτης Υποπλοίαρχος Ελευθέριος Τσομάκης και όλο το πλήρωμα, πλην ενός Υπαξιωματικού που κατόρθωσε να διαφύγει τραυματίας, χάθηκαν στην θαλάσσια περιοχής της Κερύνειας.

Το δεύτερο ονομάστηκε “ΠΛΩΤΑΡΧΗΣ ΝΙΚΟΛΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΠΝ” σε ένδειξη τιμής προς τον Υπασπιστή του τότε Αρχηγού ΓΕΕΦ Αντιστράτηγο Ευάγγελο Φλωράκη, Υποπλοίαρχο Νικόλα Γεωργίου ΠΝ. Ο Υποπλοίαρχος Γεωργίου ήταν ένας εκ των 5 στελεχών που έπεσαν κατά την εκτέλεση του καθήκοντος στη μοιραία συντριβή του ελικοπτέρου BELL της Εθνικής Φρουράς το πρωινό της 10ης Ιουλίου 2002.

Στις 31 Αυγούστου 2004, τα ΠΠ ΓΕΩΡΓΙΟΥ και ΠΠ ΤΣΟΜΑΚΗΣ κατέπλευσαν στη Ναυτική Βάση “Ευάγγελος Φλωράκης” αποτελόντας ουσιαστικά τα πρώτα σύγχρονα ΠΠ σκάφη που αποκτούσε μετά από δεκαετίες η Εθνική Φρουρά. Σημειώνεται ότι άλλα δύο όμοια σκάφη παρέλαβε και η Λιμενική/Ναυτική Αστυνομία της Κυπριακής Δημοκρατίας το ίδιο διάστημα με τις ονομασίες “ΘΗΣΕΑΣ” (PV-23) και “ΟΝΗΣΙΛΟΣ” (PV-24).

Τα βασικά χαρακτηριστικά των δύο σκαφών είναι: 

  • Μέγιστο Μήκος: 27 μέτρα
  • Μέγιστο Πλάτος: 6,4 μέτρα
  • Βύθισμα: 1,35 μέτρα
  • Ταχύτητα: 43 Κόμβοι
  • Πλήρωμα: 15 άτομα (4 Αξιωματικοί, 5  Μόνιμοι Υπαξιωματικοί, 6 ΣΥΟΠ)
  • Οπλισμός: Πυροβόλο ΟΤΟ BREDA KBA 25 χιλ/80 cal, Θέσεις για πολυβόλα 7,62 χιλ. MG3 και πολυβομβιδοβόλο ST Kinetics AGL 40 χιλ.

Το ΠΠ “ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΣ” P05 κατασκευάστηκε το 2007 στο ναυπηγείο Työvene στη Φινλανδία και το 2008 παραλήφθηκε από το Τμήμα Αλιείας και Θαλασσίων Ερευνών (ΤΑΘΕ). Ονομάστηκε “ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΣ” προς τιμήν της κατεχόμενης από το 1974 πόλης της Κύπρου ενώ στις 6 Δεκεμβρίου 2014 έγινε η επίσημη τελετή παράδοσης του πλοίου από το ΤΑΘΕ στη Διοίκηση Ναυτικού.

Τα βασικά χαρακτηριστικά του πλοίου είναι:

  • Μέγιστο Μήκος: 25,6 μέτρα
  • Μέγιστο Πλάτος: 6 μέτρα
  • Βύθισμα: 1,35 μέτρα
  • Ταχύτητα: 20 Κόμβοι
  • Πλήρωμα: 14 άτομα (3 Αξιωματικοί, 5  Μόνιμοι Υπαξιωματικοί, 6 ΣΥΟΠ)
  • Οπλισμός: Θέσεις για πολυβόλα 7,62 χιλ MG3

Tα ΣΑΠ “ΠΟΣΕΙΔΩΝΑΣ 1” και “ΝΗΡΕΑΣ 1” εντάχθηκαν στο δυναμικό της Μονάδας Υποβρυχίων Καταστροφών (ΜΥΚ) της Διοίκησης Ναυτικού στις 20 Ιανουαρίου του 2020 σε τελετή που πραγματοποιήθηκε στη Ναυτική Βάση “Ευάγγελος Φλωράκης”. Τα ταχύπλοα σκάφη τύπου RIB 42′ SF κατασκευάστηκαν το 2019 από την ιταλική εταιρεία Fabio Buzzi – FB Design και έλκουν τον σχεδιασμό τους από το μοντέλο Rib 42’ Sport της εταιρείας. 

Τα βασικά χαρακτηριστικά των σκαφών αυτών είναι:

  • Μέγιστο Μήκος: 13,2 μέτρα
  • Μέγιστο Πλάτος: 3,6 μέτρα
  • Βύθισμα: 0,9 μέτρα
  • Ταχύτητα: 70 Κόμβοι (μέγιστη)
  • Μεταφορική ικανότητα: 8 άτομα 
  • Οπλισμός: Θέσεις για πολυβόλo 0,50”, πολυβόλα 7,62 χιλ NEGEV και πολυβομβιδοβόλο ST Kinetics AGL 40 χιλ
  • Αυτονομία με ταχύτητα 35 κόμβων: 380 ναυτικά μίλια

Τα σκάφη προσφέρουν προστασία στο μεταφερόμενο προσωπικό και έχουν αναβαθμίσει κατακόρυφα την επιχειρησιακή ικανότητα της ΜΥΚ.  

Τα παλαιότερα ΣΑΠ τύπου RODMAN 55 με τις ονομασίες “ΑΓΑΘΟΣ” και “ΠΑΝΑΓΟΣ” έχουν πάρει τις ονομασίες από τους 2 εκ των πεσόντων της ακταιωρού «ΦΑΕΘΩΝ» που συμμετείχε στις επιχειρήσεις Τηλλυρίας το 1964. Συγκεκριμένα του Υποκελευστή Σπυρίδων Αγάθου και του Υποκελευστή Νικόλαου Πανάγου. Σημειώνεται εδώ ότι προς τιμήν του Ύπαρχου της ακταιωρού “ΦΑΕΘΩΝ”, Σημαιοφόρου Παναγιώτη Χρυσούλη είχε δοθεί επίσης η ονομασία στην κατεχόμενη Ναυτική Βάση «ΧΡΥΣΟΥΛΗ» στο χωριό Μπογάζι. Τα οστά των τριών ηρώων έχουν επαναπατριστεί στην Ελλάδα το 2018.

Τα κυριότερα χαρακτηριστικά των σκαφών RODMAN ισπανικής προέλευσης, είναι η ταχύτητα τους, η οποία ανέρχεται για νεότευκτο σκάφος και σύμφωνα με τον κατασκευαστή τους σε μέγιστο 67 κόμβους. Φέρουν θέσεις για πολυβόλα 7,62 χιλ MG3 και πολυβομβιδοβόλο ST Kinetics AGL 40 χιλ.

Διαβάστε επίσης: Εθνική Φρουρά | Η Μονάδα Υποβρυχίων Καταστροφών αποκαλύπτει τον εξοπλισμό της – VIDEO & Φωτογραφίες

Τέλος, το ΠΑΘ “ΑΡΧΙΠΛΟΙΑΡΧΟΣ Α. ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ” (P61) είναι το ικανότερο και πιο καλά εξοπλισμένο πλοίο της Διοίκησης Ναυτικού. Η καθέλκυση του πλοίου πραγματοποιήθηκε στις 13 Σεπτεμβρίου 2017 στο ναυπηγείο Israel Shipyards της Χάιφα, ενώ εντάχθηκε σε υπηρεσία στις 15 Ιανουαρίου 2018 στη Ναυτική Βάση “Ευάγγελος Φλωράκης”. Πήρε την ονομασία του από τον ηρωικό Διοικητή Ναυτικού, Πλοίαρχο ΠΝ Ανδρέα Ιωαννίδη ο οποίος έπεσε στο καθήκον στις 11 Ιουλίου 2011.

Το πλοίο το οποίο σχεδιαστικά προκύπτει από το σκάφος SA’AR 4,5 του Ισραηλινού Πολεμικού Ναυτικού διαθέτει σύγχρονο ηλεκτρο-οπτικό εξοπλισμό, ραντάρ επιτήρησης / ναυτιλίας καθώς και σύστημα δορυφορικής επικοινωνίας. Επίσης, έχει ικανότητα μεταφοράς και χρήσης δύο σκαφών  (RHIB) για χρήση από μέλη της Μονάδας Υποβρυχίων Καταστροφών.

Τα βασικά χαρακτηριστικά του πλοίου είναι:

  • Πρόωση: 4 πετρελαιοκινητήρες 
  • Μέγιστο Μήκος: 62 μέτρα
  • Μέγιστο πλάτος: 7,6 μέτρα
  • Βύθισμα: 2,7 μέτρα
  • Εκτόπισμα: Περίπου 500 τόνοι 
  • Ταχύτητα: Μέχρι 32 κόμβους
  • Αυτονομία: 3000 ν.μ με ταχύτητα 18 κόμβων  
  • Πλήρωμα: 30 άτομα πλέον μια μονάδα Ειδικών Επιχειρήσεων
  • Οπλισμός: 2 τηλεχειριζόμενα πυροβόλα RCWS Typhoon™ 23χιλ, 1 δίδυμος εκτοξευτής MISTRAL SIMBAD για εγγύς αεράμυνα, θέσεις για πολυβόλα Μ2ΗΒ QCB 12,7 χιλ.

Πέραν τούτων το ΠΑΘ μπορεί να εξοπλιστεί με εκτοξευτή αντιαρματικών πυραύλων SPIKE MLS NLOS (Non Line of Sight)  της RAFAEL για χρήση κατά μονάδων επιφανείας ή άλλων απειλών σε αποστάσεις μέχρι και 25 χιλιόμετρα.

Πιο κάτω μπορείτε να δείτε το αφιέρωμα μας σχετικά με την Ναυτική Βάση “Ευάγγελος Φλωράκης” προς τιμή των 13 νεκρών από την φονική έκρηξη στο Μαρί στις 11 Ιουλίου 2011. 

Με πληροφορίες από: ΓΕΕΦ, Υπουργείο Άμυνας, defenceredefined.com.cy

Διαβάστε επίσης:  Spike NLOS | Θωράκιση σε Έβρο και Αιγαίο

NEWSLETTER SUBSCRIPTION

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

COCKERILL 3105 | Ο ιδιαίτερος πύργος της Βελγικής εταιρείας για Leopard 1 στην έκθεση EUROSATORY 2022

COCKERILL 3105 | Ο ιδιαίτερος πύργος της Βελγικής εταιρείας για Leopard 1 στην έκθεση EUROSATORY 2022

Στην διεθνή έκθεση άμυνας και ασφάλειας EUROSATORY 2022 στο Παρίσι, η ομάδα της DEFENCE ReDEFiNED είχε την ευκαιρία να δει μεταξύ πολυάριθμων εκθεμάτων άρμα Leopard 1 το οποίο ήταν αναβαθμισμένο με τον πύργο COCKERILL 3105…

ΠΡΟΣΦΑΤΑ
Εθνική Φρουρά | Συνεκπαίδευση με Αμερικανούς Πεζοναύτες της MARSOC – Φωτογραφίες

Εθνική Φρουρά | Συνεκπαίδευση με Αμερικανούς Πεζοναύτες της MARSOC – Φωτογραφίες

Το ΓΕΕΦ δημοσιοποίησε φωτογραφικό υλικό από τη συνεκπαίδευση ομάδων ειδικών επιχειρήσεων της Εθνικής Φρουράς με αντίστοιχες του Σώματος Πεζοναυτών των ΗΠΑ, της γνωστής διοίκησης ειδικών επιχειρήσεων MARSOC…

Pin It on Pinterest

Share This