Project ENDURUNS | Νέα εποχή στις θαλάσσιες έρευνες και με ελληνική υπογραφή
Defence Redefined
Published on 03/08/2023 at 18:32

Χρειάστηκαν τρία χρόνια σκληρής δουλειάς από τους 16 βασικούς εταίρους της κοινοπραξίας ENDURUNS, για τον σχεδιασμό και ανάπτυξη ενός ηλεκτρικού αυτόνομου Μη Επανδρωμένου Οχήματος Επιφανείας (Unmanned Surface Vehicle – USV), σε συνδυασμό με ένα Μη Επανδρωμένο Υποβρύχιο Όχημα (Unmanned Underwater Vehicle – UUV), με στόχο μεταξύ άλλων την χρησιμοποίηση αυτών σε εργασίες επιθεώρησης στον βυθό της θάλασσας.

Οι κατασκευάστριες εταιρείες και εταιρείες σχεδιασμού – GRAALTECH, COMEX, ENGITEC, SPACEAPPS, ONAIR, METBALTIC, VALSTYBES IMONE KLAIPEDOS VALSTYBINIO JURU UOSTO DIREKCIJA, HYSYTECH, Z-GROUP, THE UNIVERSITY OF BIRMINGHAM, UNIVERSIDAD DE CASTILLA, SCIENTIFIC RESEARCH DEMOKRITOS, CONSIGLIO NAZIONALE DELLE RICERCHE (CNR) και TUCO – παρουσίασαν στην πόλη Klaipeda της Λιθουανίας, την τελική εφαρμογή πλεύσης και επικοινωνίας των δύο συστημάτων από τις 16 – 19 Ιουλίου 2023.

Η SWISS APPROVAL, ως Φορέας Επιθεώρησης των κατασκευαστικών στοιχείων και των 2 πλατφορμών, χρησιμοποίησε εξελιγμένες μεθόδους ελέγχου προηγμένης τεχνολογίας αναλόγως του υλικού. Ειδικότερα, επιθεώρησε την ακεραιότητα και συνοχή της κατασκευής αλουμινίου με την σύγχρονη μέθοδο Υπερήχων Phased Array, και επεξεργάστηκε το σήμα των υπερήχων με ειδικό λογισμικό εφαρμογής, που διέθετε την δυνατότητα απεικόνισης TFM (Total Focusing Method).

Το διεθνές project υπό την επωνυμία Enduruns χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω του προγράμματος Horizon 2020 και την νοτιοκορεατική κυβέρνηση, και αφορά τον σχεδιασμό και ανάπτυξη δύο μη επανδρωμένων συστημάτων, επιφανείας και βυθού, τα οποία δύνανται να επικοινωνούν μεταξύ τους, αλλά και να τροφοδοτούνται ενεργειακά από κυψέλες υδρογόνου, εκτός από τις μπαταρίες λιθίου που σήμερα στην πιλοτική εφαρμογή έχουν ήδη εγκατασταθεί και λειτουργούν. 

Συντονίστρια εταιρεία είναι η διακεκριμένη σε θέματα έρευνας, τεχνολογίας και σύνθετων εφαρμογών, Ελληνική εταιρεία ALTUS, COMMERCIAL AND MANUFACTURING SA. Η εξαιρετική τεχνική και κατασκευαστική επάρκεια και των 16 συντελεστών του έργου, οδήγησε σε ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα, που σηματοδοτεί τη νέα εποχή στις θαλάσσιες έρευνες.

Το πρωτότυπο USV έχει σχεδιαστεί για να λειτουργεί ως μητρικό σκάφος υποστήριξης για το υβριδικό UUV, το οποίο εξέρχεται από κρύπτη με ειδικό μηχανισμό που βρίσκεται στο πρυμναίο τμήμα του USV, κατά την έναρξη μιας αποστολής. Το σκάφος επιφανείας κινείται με ηλεκτρική ενέργεια, καθώς οι μπαταρίες λιθίου φορτίζονται από τα φωτοβολταϊκά πάνελ και τις κυψέλες υδρογόνου.

Με τη βοήθεια ακουστικού μόντεμ που βρίσκεται εντός των συστημάτων, το USV αλληλεπιδρά με το UUV με αποστολή και λήψη δεδομένων, ενώ μέσω δορυφορικού συστήματος επικοινωνιών (SATCOM), πραγματοποιείται ο τηλεχειρισμός από το απομακρυσμένο κέντρο Διοίκησης και Ελέγχου (C2) αποστέλλοντας σε πραγματικό χρόνο εικόνες, μετρήσεις και παραμέτρους της αποστολής.

Η κατασκευή του USV αποτελείται από υαλονήματα fiberglass και είναι εξαιρετικά ανθεκτική για δυσμενείς συνθήκες θάλασσας και αέρα. Έχει 9 μέτρα μήκος και 2 μέτρα πλάτος. Το μικτό βάρος είναι 4,5 τόνοι και διαθέτει ηλεκτρική πρόωσή.

Διαβάστε επίσης: EMSA | Sniffer drone της ελληνικής ALTUS LSA για την παρακολούθηση των εκπομπών ρύπων των πλοίων στις ακτές της Μεσογείου

Tο πρωτότυπο UUV έχει το υδροδυναμικό σχήμα μιας τορπίλης, και έχει τη δυνατότητα να εξέρχεται και να εισέρχεται στο μητρικό σκάφος USV. Ακόμα, μπορεί να καταδύεται έως τα 6.000 μέτρα βάθος, εφόσον η κατασκευή του αποτελείται από τιτάνιο, ενώ η τρέχουσα κατασκευή με αλουμίνιο, ενδείκνυται για βάθη έως 1000 μέτρα. 

Οι δυνατότητες του UUV στο θαλάσσιο βυθό είναι πολλαπλές, και περιλαμβάνουν ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών, όπως χαρτογράφηση βυθού υψηλής ανάλυσης, γεωλογικές και γεωφυσικές έρευνες, επιθεώρηση υποβρύχιων κατασκευών, επιτήρηση και ανάλυση χημικών συστατικών. Οι ενεργειακές ανάγκες του καλύπτονται από κυψέλες καυσίμου υδρογόνου και μπαταριών λιθίου.

Οι μπαταρίες λιθίου μπορούν επίσης να επαναφορτίζονται αυτόματα όταν βρίσκεται εντός του μητρικού σκάφους επιφανείας USV. Το UUV έχει 6 μέτρα μήκος και 60 εκ διάμετρο. Το βάρος του εκτός νερού είναι 900 κιλά. Η πρόωση πραγματοποιείται με 4 ηλεκτροκίνητες προπέλες, ενώ δύο πτερύγια που διαθέτει στο πρυμναίο τμήμα, βοηθούν στην αλλαγή βαθών στη θάλασσα με ελάχιστη χρήση ενέργειας.

Η ενέργεια που παρέχεται στα δύο συστήματα είναι απόλυτα φιλική προς το περιβάλλον και συμβάλει στην προστασία του πλανήτη. Το Project ENDURUNS σηματοδοτεί το μέλλον των ερευνών στους ωκεανούς και τις θάλασσες του πλανήτη και φανερώνει παράλληλα τη διεθνή τάση της ναυτιλίας στην αναζήτηση χρήσης φιλικών προς το περιβάλλον και ταυτόχρονα οικονομικών πηγών ενέργειας.

Διαβάστε επίσης: DEFEA 2023 | ALTUS LSA – Εντυπωσιακή παρουσία με το εναέριο “πυροβολικό” ATLAS 8 και σταθμό ελέγχου Drones

NEWSLETTER SUBSCRIPTION

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Pin It on Pinterest

Share This