ΑΜΥΝΑ

ΑΜΥΝΑ

ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΙ

Gazelle SA 342L1 | Το αειθαλές ελικόπτερο της Εθνικής Φρουράς και επιλογές για αναβάθμιση του – Φωτογραφίες και VIDEO
Defence Redefined
Published on 23/10/2021 at 20:38

Το ελικόπτερο αναγνώρισης και επίθεσης Gazelle σχεδιάστηκε από τη γαλλική Sud Aviation η οποία αργότερα μετονομάστηκε σε Aerospatiale (νυν Airbus) ενώ κατασκευάστηκε στη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο μέσω κοινής συμφωνίας παραγωγής με τη Westland Aircraft στα τέλη της δεκαετίας του 1960. 

Από τότε που εισήχθη στην υπηρεσία το 1973, έχουν παραδοθεί περισσότερα από 1.250 ελικόπτερα σε όλες οι εκδόσεις ενώ το Gazelle συμμετείχε σε πολυάριθμες συγκρούσεις ανά τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων του πολέμου του Λιβάνου του 1982 (από τη Συρία), κατά τον εμφύλιο πόλεμο της Ρουάντα στη δεκαετία του 1990 και του πολέμου του Κόλπου του 1991. Στο γαλλικό στρατό (Aviation Légère de L’Armée de Terre-ALAT), το Gazelle παραμένει σε υπηρεσία κυρίως ως ελικόπτερο αναγνώρισης ενώ σε Εθνική Φρουρά υπηρετούν 4 ελικόπτερα της έκδοσης SA 342L1 τα οποία παραλήφθηκαν το 1988. 

Τεχνικά χαρακτηριστικά SA 342L1 

  • Μέγιστη ταχύτητα: 310 χλμ/ώρα 
  • Ταχύτητα πτήσης: 264 χλμ/ώρα 
  • Εμβέλεια: Μέχρι 361 χιλιόμετρα 
  • Μέγιστο ύψος πτήσης: 5000 μέτρα
  • Μήκος: 11,97 μέτρα
  • Ύψος: 3,15 μέτρα
  • Βάρος (Κενό): 917 κιλά
  • Κινητήρας: Turbomeca Astazou (641 KW)
  • Πλήρωμα: 2 
  • Αριθμός Επιβατών: 3

Το Gazelle ήταν το πρώτο ελικόπτερο που ήταν εξοπλισμένο με το ουραίο στροφείο τύπου Fenestron αντί ενός συμβατικού στροφείου με πτερύγια. Αυτή η καινοτομία βελτιώνει μεταξύ άλλων την ασφάλεια γύρω από το ουραίο στροφείο για το προσωπικό στο έδαφος και μειώνει το επίπεδο θορύβου του ελικοπτέρου. 

Τα Gazelle παρόλο που είναι μεγάλα σε ηλικία (legacy systems) έχουν αποδείξει διαχρονικά την αξία τους και την εξαιρετική ευελιξία τους.

 

Τα Κυπριακά ελικόπτερα είναι οπλισμένα με 4 αντιαρματικούς πυραύλους ΗΟΤ-3 οι οποίοι έχουν μέγιστο βεληνεκές τα 4 χιλιόμετρα.

Επιλογές Αναβάθμισης 

Ο γαλλικός όμιλος Aerotec προσφέρει στους χειριστές του ελικοπτέρου Gazelle ένα πακέτο αναβάθμισης που περιλαμβάνει την εγκατάσταση βελτιωμένης βαλλιστικής προστασίας, όργανα νυχτερινής όρασης (NVG) με βελτιστοποιημένο φωτισμό πιλοτηρίου και την προσθήκη τρισδιάστατης χαρτογραφικής οθόνης.

Άλλες πιθανές αναβαθμίσεις από την Aerotec περιλαμβάνουν την προσθήκη συστήματος ανίχνευσης ελεύθερου σκοπευτή, του πυραύλου καθοδηγούμενου από λέιζερ (LGR), Talon της Raytheon ή κάποιο από τα πολυβόλα της βελγικής FN Herstal.

Διαβάστε επίσης: Τροποποιημένα ελικόπτερα Gazelle από μισθοφόρους στην Μοζαμβίκη – Φωτογραφίες

Το Talon LGR είναι ένα χαμηλού κόστους, ψηφιακό ημι-ενεργό κιτ καθοδήγησης και ελέγχου λέιζερ, το οποίο αναπτύχθηκε από κοινού μεταξύ Raytheon και της ΕΑΙ των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων. Το τμήμα καθοδήγησης του Talon εφαρμόζει απευθείας στο μπροστινό μέρος του μη κατευθυνόμενου πυραύλου Hydra-70 2,75’’ οι οποίοι μεταξύ άλλων εκτοξεύονται από ελικόπτερα Apache. 

Η αρχιτεκτονική του Talon και η ευκολία χρήσης του το καθιστούν σύμφωνα με την Raytheon ως ένα χαμηλού κόστους όπλο υψηλής ακρίβειας για αποστολές σε αστικά περιβάλλοντα, καθώς και ασύμμετρες απειλές όπως σμήνωση από θαλάσσια σκάφη. 

Διάφορα άλλα πακέτα αναβάθμισης των Gazelles περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων αντεστραμμένο διαχύτη εξάτμισης για μείωση της υπέρυθρης (IR) υπογραφής για πυραύλους που λειτουργούν με αναζήτηση θερμότητας, φίλτρα άμμου για επιχειρήσεις σε έρημο και το γαλλικό σύστημα νυχτερινής σκόπευσης VIVIANE.

Πέραν τούτων ορισμένα Gazelle του Γαλλικού Στρατού έχουν αναβαθμιστεί με ένα νέο πολυλειτουργικό σύστημα πληροφοριών, το SIT-ALAT. Μέσω αυτού ένα GPS δίνει μια 3D προβολή του πεδίου της μάχης σε πραγματικό χρόνο στο πλήρωμα του ελικοπτέρου, με όλες τις πληροφορίες να εμφανίζονται σε μία μόνο οθόνη, δίνοντας μεταξύ άλλων στον αρχηγό του σμήνους τη θέση κάθε λειτουργικού του ελικοπτέρου και την τακτική κατάσταση σε πραγματικό χρόνο. 

Οι πληροφορίες αυτές είναι προσβάσιμες όχι μόνο από τα πληρώματα αλλά και από προϊστάμενα κλιμάκια. Οι υπεύθυνοι αποστολών μπορούν να προσαρμόσουν χάρτες με πρόσθετα δεδομένα όπως εχθρικές θέσεις, κρυφούς διαδρόμους και άλλα δεδομένα τα οποία μπορούν να ενημερωθούν κατά τη διάρκεια της αποστολής. 

Το Gazelle ως Μη Επανδρωμένο Αερόχημα (ΜΕΑ)

Η εταιρεία QinetiQ ανέπτυξε ένα σύστημα εισαγωγής φωνητικών εντολών (Direct Voice Input-DVI) για το Gazelle, το οποίο επιτρέπει φωνητικό έλεγχο σε πολλές από τις λειτουργίες του αεροσκάφους, μειώνοντας τις ενέργειες που απαιτούνται στο πλήρωμα.

Διαβάστε επίσης: Πολεμικό Ναυτικό丨Δοκιμή του UAS τύπου CamCopter S-100

Τον Σεπτέμβριο του 2011, η QinetiQ και η Northrop Grumman πρότειναν να τον εξοπλισμό των Βρετανικών Gazelles με αυτόνομα συστήματα διαχείρισης πτήσεων που προέρχονται από το ΜΕΑ της Northrop Grumman MQ-8 Fire Scout, μετατρέποντας τα σε μη επανδρωμένα αεροχήματα (UAV) για να ικανοποιήσουν τις απαιτήσεις του Βασιλικού Ναυτικού για Μη Επανδρωμένα θαλάσσια εναέρια μέσα. 

Το μέλλον των Κυπριακών Gazelle

Τα Gazelle της Εθνικής Φρουράς υπάγονται στην 450 Μοίρα Ελικοπτέρων, η οποία είναι ανεξάρτητη Μονάδα της Διοίκησης Αεροπορίας και ιδρύθηκε στις 15 Οκτωβρίου 2001. Πέραν των ελικοπτέρων SA 342L1 Gazelle, η Μοίρα διαθέτει και τα ρωσικά ελικόπτερα Mi-35P Hind F. Σύμφωνα και με την Airbus το Gazelle χαρακτηρίζεται από την ευκολία συντήρησης, αξιοπιστία και την μεγάλη ευελιξία.

Προ μερικών μηνών δημοσιεύματα στον τύπο ανέφεραν την πώληση των ελικοπτέρων Mi-35 και αντικατάσταση τους από ελικόπτερα ευρωπαίων κατασκευαστών χωρίς να προσδιορίζεται ο τύπος τους. Με προηγούμενο μας άρθρο σε συνεργασία με το Άμυνα και Γεωστρατηγική, το οποίο μπορείτε να διαβάσετε πιο κάτω παρουσιάστηκαν διάφορες επιλογές χωρίς ωστόσο να εξεταστεί το ενδεχόμενο πώλησης ή αναβάθμισης των Gazelles.

Διαβάστε επίσης: Εθνική Φρουρά |  Οι πιθανές επιλογές για νέα ελικόπτερα

Σε περίπτωση που υλοποιηθεί αγορά ελικοπτέρων πολλαπλών ρόλων όπως για παράδειγμα το Airbus H145M ή ακόμη και αγορά Επιθετικού Ελικοπτέρου όπως το Tiger, επίσης της Airbus τότε η αναβάθμιση των Gazelles θα αποτελεί μια επιλογή με καλή προοπτική ιδίως στο κομμάτι της δικτυοκεντρικής επικοινωνίας και ενδεχομένως στην πιστοποίηση νέων πυραυλικών συστημάτων. Παράδειγμα φίλιου κράτους το οποίο διατηρεί σε υπηρεσία μεταξύ άλλων, τα ελικόπτερα Gazelle -τα οποία κατασκεύασε εγχώρια κατόπιν άδειας- μαζί με τα σύγχρονα Airbus H145M είναι η Σερβία.

Σε κάθε περίπτωση ανοικτό είναι και το σενάριο πώλησης των 4 ελικοπτέρων Gazelle SA 342L1 στα πλαίσια πλήρους αναβάθμισης των αεροπορικών μέσων της Διοίκησης Αεροπορίας της Ε.Φ. Αυτή την στιγμή η Ε.Φ διαθέτει τέσσερις διαφορετικούς τύπους και συνολικά 20 ελικόπτερα (11 Mi-35P, 4 Gazelle SA 342L1, 3 AW-139 και 2 Bell 206 Long Ranger). 

Τέλος μια παράμετρος που ενδεχομένως να διαφοροποιήσει τους μελλοντικούς σχεδιασμούς της Ε.Φ είναι το σενάριο πλήρους άρσης του εμπάργκο για φονικό εξοπλισμό (ITAR). Σε τέτοιο σενάριο οι επιλογές για νέα ή μεταχειρισμένα ελικόπτερα μπορούν να συμπεριλάβουν και συνδυασμό ελικοπτέρων πολλαπλών ρόλων Bell UH-1Y Venom και επιθετικών AH-1Z Viper κατά το παράδειγμα της Τσεχίας. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με την Bell η παράδοση του πρώτου από τα 4 ελικόπτερα ΑΗ-1Ζ αναμένεται να ξεκινήσει το 2023 και η παραγγελία (4 AH-1Z και 8 UH-1Y) θα ολοκληρωθεί έως το 2024, 5 χρόνια μετά την υπογραφή της συμφωνίας το 2019.

Διαβάστε επίσης: 450 Μοίρα Ελικοπτέρων | Με νέο έμβλημα, σε νέα εποχή χωρίς τα Mi-35P;

ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΙ

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΕ NEWSLETTER

ΣΧΟΛΙΑ
[gs-fb-comments]
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Pin It on Pinterest

Share This