ΙΣΤΟΡΙΑ
ΙΣΤΟΡΙΑ

Είκοσι πέντε χρόνια συμπληρώνονται σήμερα από την μοιραία πτώση του ελικοπτέρου του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, που είχε πετάξει πάνω από τα Ίμια για να διαπιστώσει την παρουσία των Τούρκων. Tην ζωή τους το μοιραίο εκείνο βράδυ της 31ης Ιανουαρίου 1996, έχασαν ο υποπλοίαρχος Χριστόδουλος Καραθανάσης, ο υποπλοίαρχος Παναγιώτης Βλαχάκος και ο αρχικελευστής Έκτορας Γιαλοψός.
Το χρονικό της κρίσης
Στις 25 Δεκεμβρίου του 1995 το τουρκικό φορτηγό πλοίο «Φιγκέν Ακάτ» προσαράζει σε αβαθή ύδατα κοντά στην Ανατολική Ίμια, εκπέμποντας σήμα κινδύνου, ωστόσο ο πλοίαρχος δεν δέχεται βοήθεια από το Λιμενικό, υποστηρίζοντας ότι βρισκόταν σε τουρκική περιοχή.

Μικρή (Ανατολικά) και Μεγάλη (Δυτικά) Ίμια
Μία ημέρα μετά το Λιμεναρχείο Καλύμνου ενημερώνει το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών (ΥΠΕΞ) και εκείνο γνωστοποιεί στο τουρκικό ότι εάν δεν υπάρξει παρέμβαση ρυμουλκού, το πλοίο κινδυνεύει. Το τουρκικό ΥΠΕΞ, στις 27 Δεκεμβρίου, αναφέρει ότι η διάσωση του πλοίου δεν σχετίζεται με τις βραχονησίδες στο Αιγαίο, για τις οποίες, όπως τονίζεται, η Άγκυρα έχει μεγάλο θέμα.
Διαβάστε επίσης: 9 Οκτωβρίου 1912 | Ο Ελληνικός στόλος απελευθερώνει την Λήμνο και κατακτά τον έλεγχο των Δαρδανελίων – Φωτογραφίες
Τελικά, στις 28 Δεκεμβρίου, δύο ελληνικά ρυμουλκά προχωρούν στην αποκόλληση του τουρκικού φορτηγού και το οδηγούν στο Κιουλούκ. Εκείνη, την ημέρα, τουρκικό μαχητικό αεροσκάφος συντρίβεται στα ελληνικά χωρικά ύδατα, στην Λέσβο, ύστερα από εμπλοκή με ελληνικά μαχητικά. Ο πιλότος του διασώζεται. Στις 29 Δεκεμβρίου, το τουρκικό ΥΠΕΞ, υποστηρίζει επισήμως ότι τα Ίμια είναι καταχωρημένες στο κτηματολόγιο Μουγκλά του νομού Μπουντρούμ και ανήκουν στην Τουρκία.
Η απάντηση από το ελληνικό ΥΠΕΞ έρχεται με καθυστέρηση, 11 ημέρες μετά, απορρίπτοντας τις τουρκικές αξιώσεις.
Ο δήμαρχος Καλύμνου Δημήτρης Διακομιχάλης, βλέποντας ότι η Αγκυρα εγείρει εδαφικές αξιώσεις στα Ίμια αποφασίζει να φτάσει στην βραχονησίδα. Στις 25 Ιανουαρίου 1996 συνοδευόμενος από τον αστυνομικό διευθυντή Καλύμνου Γ. Ριόλα και δύο κατοίκους του νησιού, υψώνει την ελληνική σημαία στην Μικρή Ίμια και μία ημέρα μετά στην άλλη βραχονησίδα.

Υποστολή Ελληνικής Σημαίας από δημοσιογράφους της Hurriyet
Τότε, τα τουρκικά ΜΜΕ μεταδίδουν εικόνες με την ελληνική σημαία στα Ίμια, προκαλώντας σάλο στη γείτονα χώρα. Στις 27 Ιανουαρίου, στη Μικρή Ιμια, φτάνουν με ελικόπτερο δύο δημοσιογράφοι της Hurriyet από το γραφείο της Σμύρνης και υποστέλλουν την ελληνική σημαία, υψώνοντας μια τουρκική. Την επιχείρηση καταγράφουν σε κάμερα και την προβάλουν σε δίκτυο.
Διαβάστε επίσης: H ζημιά στην “Kemal Reis”, το ιστορικό των ναυτικών περιστατικών στο Αιγαίο και η επόμενη μέρα | VIDEO-PHOTOS
Η κρίση στα Ίμια κλιμακώθηκε τις επόμενες ημέρες. Στις 28 Ιανουαρίου 1996 το περιπολικό του Πολεμικού Ναυτικού “Αντωνίου” κατέβασε την τουρκική σημαία και ύψωσε την ελληνική παραβαίνοντας την πολιτική εντολή που ήταν μόνο να υποσταλεί η τουρκική σημαία. Το βράδυ της ίδιας μέρας Έλληνες βατραχάνθρωποι αποβιβάστηκαν στη Μικρή Ίμια από την κανονιοφόρο “Πυρπολητής” για να διαφυλάξουν τη σημαία κατά τις νυχτερινές ώρες, ενώ το πρωί θα επέστρεφαν στο σκάφος τους. Ωστόσο, ο σχεδιασμός άλλαξε και αποφασίστηκε συνεχής φύλαξη της σημαίας, με αποτέλεσμα οι βατραχάνθρωποι να επιστρέψουν.
Το απόγευμα της επόμενης ημέρας, ο νέος πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης στέλνει σαφές μήνυμα στην Τουρκία ότι η Ελλάδα θα απαντήσει δυναμικά σε μια πρόκληση. Σε δηλώσεις προέβη και η Τουρκάλα πρωθυπουργός Τανσού Τσιλέρ, στις 30 Ιανουαρίου, δηλώνοντας στην τουρκική βουλή ότι την επόμενη μέρα η ελληνική σημαία και ο ελληνικός στρατός θα απομακρυνθούν από τα Ίμια.
Η πτώση του ελικοπτέρου και οι τρεις νεκροί
Τα ξημερώματα της 31ης Ιανουαρίου τουρκικές ειδικές δυνάμεις αποβιβάζονται στη Μεγάλη Ίμια. Λίγες ώρες μετά, ελικόπτερο του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, που είχε πετάξει πάνω από το σημείο για να διαπιστώσει την παρουσία των Τούρκων, κατέπεσε κατά την επιστροφή του στην οργανική του φρεγάτα “Ναβαρίνο”.
Διαβάστε επίσης: Η έκτη SUPER VITA κλάσης ΡΟΥΣΣΕΝ καταπλέει στην Σαλαμίνα. Τις επόμενες ημέρες η επίσημη παραλαβή της
Το ελικόπτερο, στο οποίο επέβαιναν οι υποπλοίαρχος Χριστόδουλος Καραθανάσης, υποπλοίαρχος Παναγιώτης Βλαχάκος και αρχικελευστής Έκτορας Γιαλοψός, χάνεται από τα ραντάρ μεταξύ των βραχονησίδων Πίτα και Καλόλιμνος. Σύμφωνα με την επίσημη θέση του ελληνικού κράτους το ελικόπτερο ανθυποβρυχιακού πολέμου ΑΒ-212 με διακριτικό ΠΝ 21, κατέπεσε εξαιτίας κακοκαιρίας και απώλειας προσανατολισμού του πιλότου (vertigo).
Στο ντοκιμαντέρ του Ραδιοφωνικού Ιδρύματος Κύπρου “ΜΕΓΑ ΤΟ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΗΣ ΚΡΑΤΟΣ-ΙΜΙΑ” που επιμελήθηκε η δημοσιογράφος Αίμιλη Μιχαήλ, μπορείτε να δείτε τις συγκλονιστικές μαρτυρίες των πρωταγωνιστών εκείνης της περιόδου.
Το ελικόπτερο ΑΒ-212
Το ελικόπτερο ελικόπτερο ΑΒ-212 είναι ειδικά σχεδιασμένο για αποστολές εναντίον υποβρυχίων στόχων (ASW), εναντίον στόχων επιφανείας (ASuW) και επιτήρηση επιφανείας. Επιπλέον, αναλαμβάνει αποστολές έρευνας και διάσωσης (SAR), μεταφοράς εξωτερικών φορτίων (VERTREP) και ειδικών επιχειρήσεων όπως ταχεία καταρρίχηση ανδρών ειδικών επιχειρήσεων, ρίψη αλεξιπτωτιστών κ.α. Αποτελεί συνήθως το οργανικό ελικόπτερο των φρεγατών του στόλου.
Η πολύχρονη υπηρεσία των ελικοπτέρων ΑΒ-212 στο Πολεμικό Ναυτικό συνεχίζεται από το 1979 και αυτή τη στιγμή διαθέτει 8 ελικόπτερα του τύπου.
Το ΑΒ-212 έχει κατασκευαστεί από την εταιρία Agusta, είναι δικινητήριο και μεταξύ άλλων διαθέτει σύστημα θερμικής απεικόνισης τύπου FLIR, βυθιζόμενη συσκευή ηχοεντοπισμού (Dipping Sonar), Ραντάρ τύπου DOPPLER AN/ARN-208(V) και αυτόματο σύστημα σταθεροποίησης πτήσης (ASE).
Από πλευράς οπλισμού μπορεί να φέρει πολυβόλο 7,62 χιλ. MG3 και δύο τορπίλες ελαφριού τύπου ΜΚ-46 με βεληνεκές περίπου 11000 μέτρων.
Με πληροφορίες από: hellenicnavy.gr, iefimerida.gr
Διαβάστε επίσης:
ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΕ NEWSLETTER
3 Ιουνίου 1996 | Τούρκος στρατιώτης δολοφονεί τον εθνοφρουρό Στέλιο Παναγή
Στις 3 Ιουνίου 1996, ο 19χρονος εθνοφρουρός Στέλιος Παναγή δολοφονήθηκε από τα τουρκικά στρατεύματα, στη γραμμή κατάπαυσης του πυρός στην Κύπρο…
29 Μαΐου 1453 | Εάλω η Πόλις – Ο Ελληνισμός τιμά τους υπερασπιστές της Βασιλεύουσας
Στις 29 Μαΐου ο απανταχού Ελληνισμός τιμά τους τελευταίους υπερασπιστές της Κωνσταντινούπολης και τον τελευταίο Βυζαντινό Αυτοκράτορα, Κωνσταντίνο ΙΑ΄ Παλαιολόγo…
19 χρόνια από το θάνατο του ηρωικού Σμηναγού Κωνσταντίνου Ηλιάκη
Ο Κωνσταντίνος Ηλιάκης αποτελεί φωτεινό παράδειγμα θάρρους και μαχητικότητας, ένα πρότυπο για όλους τους ιπτάμενους της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας…
ARQUUS – Daimler Truck | Συνεργασία για στρατιωτικά οχήματα επόμενης γενιάς
Η γερμανική εταιρεία κατασκευής επαγγελματικών οχημάτων Daimler Truck και η γαλλική εταιρεία παραγωγής στρατιωτικών οχημάτων ARQUUS…
Exail | Εξοπλίζει τις φρεγάτες FDI του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού με συστήματα κυβερνοασφάλειας
Η Exail θα εξοπλίσει την φρεγάτα FDI επόμενης γενιάς του Ελληνικού Ναυτικού με προηγμένα, διαλειτουργικά, κυβερνοασφαλή συστήματα πλοήγησης…
Miltech Hellas A.E. | Ενίσχυση της στρατηγικής συνεργασίας με τη Safran
Στο πλαίσιο της Διεθνούς Αεροπορικής Έκθεσης του Παρισιού – Le Bourget 2025, η Miltech Hellas A.E. υπέγραψε Μνημόνιο Συνεργασίας (MoU) με τη Safran Electronics & Defense…
Theon | Νέα παραγγελία για το θερμικό προσάρτημα IRIS-C
Η THEON INTERNATIONAL PLC (THEON) ανακοίνωσε ότι ένας από τους στρατηγικούς και μακροχρόνιους πελάτες της, προχώρησε σε νέα παραγγελία θερμικών…
Το Πολεμικό Ναυτικό ενώνει δυνάμεις με την EFA VENTURES για τεχνολογίες αιχμής
Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ του Πολεμικού Ναυτικού και της εταιρείας EFA VENTURES, που εξειδικεύεται στην παροχή υπηρεσιών, στον τομέα της αεροδιαστημικής τεχνολογίας, άμυνας…
NSM | Επιτυχής εκτόξευση από το σύστημα EuroPULS – VIDEO
Ο αντιπλοϊκός πύραυλος πλεύσης Naval Strike Missile (NSM) εκτοξεύτηκε με επιτυχία από το χερσαίο σύστημα Πολλαπλών Εκτοξευτών Πυραύλων EuroPULS.
0 Σχόλια