ΙΣΤΟΡΙΑ

ΙΣΤΟΡΙΑ

Ίμια 1996 | Οι τρεις πεσόντες αξιωματικοί και τα πολιτικά τετελεσμένα
Defence Redefined
Published on 31/01/2022 at 17:30

Σήμερα συμπληρώνονται 26 χρόνια από το μοιραίο βράδυ που έπεσαν οι αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού Χριστόδουλος Καραθανάσης, Παναγιώτης Βλαχάκος και Έκτορας Γιαλοψός. Η κρίση των Ιμίων σημάδεψε τις Ελληνοτουρκικές σχέσεις καθώς αποτέλεσε ίσως το πιο έντονο διμερές επεισόδιο μετά την Τουρκική εισβολή στην Κύπρο το 1974.

Διαβάστε στο παρακάτω άρθρο λεπτομερώς το χρονικό της κρίσης

Διαβάστε επίσης: 31 Ιανουαρίου 1996 | Ελικόπτερο του Πολεμικού Ναυτικού κατέπεσε κατά τη διάρκεια πτήσης πάνω από τα Ίμια – Το χρονικό της κρίσης VIDEO

Οι τρεις πεσόντες αξιωματικοί

Το βράδυ της 28ης Ιανουαρίου, Έλληνες βατραχάνθρωποι αποβιβάστηκαν στη Μικρή Ίμια από την κανονιοφόρο “Πυρπολητής” για να διαφυλάξουν τη σημαία κατά τις νυχτερινές ώρες, ενώ το πρωί θα επέστρεφαν στο σκάφος τους. Ωστόσο, ο σχεδιασμός άλλαξε και αποφασίστηκε συνεχής φύλαξη της σημαίας, με αποτέλεσμα οι βατραχάνθρωποι να επιστρέψουν.

Τα ξημερώματα της 31ης Ιανουαρίου τουρκικές ειδικές δυνάμεις αποβιβάζονται στη Μεγάλη Ίμια. Λίγες ώρες μετά, ελικόπτερο του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, που είχε πετάξει πάνω από το σημείο για να διαπιστώσει την παρουσία των Τούρκων, κατέπεσε κατά την επιστροφή του στην οργανική του φρεγάτα “Ναβαρίνο”.

Το ελικόπτερο, στο οποίο επέβαιναν οι υποπλοίαρχος Χριστόδουλος Καραθανάσης, υποπλοίαρχος Παναγιώτης Βλαχάκος και αρχικελευστής Έκτορας Γιαλοψός, χάνεται από τα ραντάρ μεταξύ των βραχονησίδων Πίτα και Καλόλιμνος. Σύμφωνα με την επίσημη θέση του ελληνικού κράτους το ελικόπτερο ανθυποβρυχιακού πολέμου ΑΒ-212 με διακριτικό ΠΝ 21, κατέπεσε εξαιτίας κακοκαιρίας και απώλειας προσανατολισμού του πιλότου (vertigo).

Τα πολιτικά τετελεσμένα της κρίσης

Η κρίση των Ιμίων, όπως αναφέρει και ο καθηγητής Διονύσιος Τσιριγώτης στο βιβλίο του Ελλάδα – Τουρκία, Θεωρία και Στρατηγική Αποτροπής, ακολουθήθηκε από την επίκληση των “γκρίζων ζωνών” από την Τουρκία. Μια νέα θέση που αποσκοπεί στην αποτροπή της διεύρυνσης της αιγιαλίτιδας ζώνης μονομερώς από την Ελλάδα. 

Επιπλέον, την κρίση των Ιμίων ακολούθησε η συμφωνία της Μαδρίτης, όπου Ελλάδα και Τουρκία συμφώνησαν σε αποφυγή μονομερών ενεργειών. Οι δημοσιογράφοι Μιχάλης Ιγνατίου και Νίκος Μελέτης στο βιβλίο τους «Η Συμφωνία που “γκρίζαρε” το Αιγαίο» – Από τα Ίμια στη Μαδρίτη παρατηρούν πως «η δέσμευση για αποφυγή μονομερών ενεργειών οδήγησε τελικά στη μη άσκηση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας μας στο Αιγαίο και τις συνέπειες αυτής της επιλογής τις βιώνουμε και σήμερα με το τουρκολιβυκό μνημόνιο. Για το “γκριζάρισμα” του Αιγαίου δεν ήταν αρκετό το επεισόδιο των Ιμίων. Χρειάστηκε και η Συμφωνία της Μαδρίτης».

Διαβάστε επίσης: Νικόλας Ιωαννίδης | Η οριοθέτηση της Κυπριακής ΑΟΖ, η συμφωνία Ελλάδος – Αιγύπτου και το τουρκολυβικό μνημόνιο – VIDEO

 

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΕ NEWSLETTER

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
Κύπρος | Πρεμιέρα στο Bahrain Airshow

Κύπρος | Πρεμιέρα στο Bahrain Airshow

Για πρώτη φορά, η Κυπριακή Δημοκρατία έκανε το ντεμπούτο της στη Διεθνή Αεροπορική Έκθεση του Μπαχρέιν 2024, σηματοδοτώντας ένα…

Pin It on Pinterest

Share This