Patria AMV | Ένας χρόνος από την επίσκεψη στη Κύπρο στα πλαίσια του LynkEUS BLOS – Φωτογραφίες
Andreas Pogiatzi
Published on 23/09/2023 at 08:50

*Ανδρέας Πογιατζής

Η Κυπριακή Αμυντική Βιομηχανία, αν και νεοσύστατη, εντούτοις δηλώνει παρόν με κάθε ευκαιρία σε ευρωπαϊκά αμυντικά προγράμματα.

Καινοτόμες εταιρείες από την Κύπρο βρίσκονται διαρκώς σε φάση έρευνας και ανάπτυξης και αυτό αναγνωρίζεται πλέον από εταιρείες κολοσσούς στην Ευρώπη, οι οποίες δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στις δυνατότητες της Κύπρου. Μια τέτοια ένδειξη αποτέλεσε πέρσι και η δοκιμαστική βολή με 2 πυραύλους AKERON MP στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Βιομηχανικής Ανάπτυξης στον Τομέα της Άμυνας (European Defence Industrial Development Programme – EDIDP), LynkEUs. Η βολή σημειώνεται ότι διοργανώθηκε σε συνεργασία με την Εθνική Φρουρά και πραγματοποιήθηκε το διήμερο 28-29 Σεπτεμβρίου 2022 στο Πεδίο Βολής Καλού Χωριού. 

Διαβάστε επίσης: LynkEUs | Δοκιμή του αντιαρματικού συστήματος BLOS στην Κύπρο – Οι κυπριακές εταιρείες συμμετέχουν δυναμικά στα ευρωπαϊκά προγράμματα

Οι επιτυχημένες βολές από όχημα Sherpa Light αποτέλεσαν το επιστέγασμα και ταυτόχρονα την ολοκλήρωση του προγράμματος LynkEUS.

Τον συντονισμό του προγράμματος LynkEUs αλλά και της συνέχειας αυτού με την ονομασία MARSEUS (Modular Architecture Solutions for EU States), έχει η MBDA. Το πρόγραμμα LynkEUS είχε ως στόχο τη μελέτη εκτέλεσης βολής πέρα από τον οπτικό ορίζοντα (BLOS) ενός μεσαίου βεληνεκούς αντιαρματικού πυραύλου 5ης γενιάς, εκτοξευόμενο από σε όχημα σε συντονισμό με drone παρατήρησης και αναγνώρισης.

Το όχημα Sherpa Light με διπλό εκτοξευτή AKERON MP που πραγματοποίησε την βολή στην Κύπρο

Στα πλαίσια ωστόσο της καθόδου στο νησί των εταιρειών και των οργανισμών που συμμετείχαν στο υπόψη πρόγραμμα, ένα δεύτερο θωρακισμένο όχημα βρέθηκε στην Κύπρο για 1η φορά και σε αυτό θα εστιάσουμε στη συνέχεια του άρθρου. 

Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι το παρόν άρθρο δεν δημοσιεύθηκε νωρίτερα σεβόμενοι την επίσημη ενημέρωση από τους εμπλεκόμενους οργανισμούς (και η οποία δεν αναφερόταν με λεπτομέρεια στο 2ο όχημα) αλλά ένα πρόσφατο δημοσίευμα σε μέσο του εξωτερικού το επανέφερε στο προσκήνιο. 


Το υπόψη όχημα λοιπόν ήταν το τροχοφόρο 8×8 AMV της φινλανδικής εταιρείας αμυντικού εξοπλισμού Patria Group. 

Το AMV έφερε πύργο της βελγικής John Cockerill τύπου 3030 με διπλό εκτοξευτή AKERON MP και πυροβόλο 30 χιλ. 

Μεταξύ των στατικών επιδείξεων που πραγματοποιήθηκαν στην Κύπρο, περιλαμβάνονταν και παρουσιάσεις από όλους τους εμπλεκόμενους σε θέματα τεχνολογίες αισθητήρων, πλοήγησης, τρισδιάστατης μοντελοποίησης, προσγείωσης UAV και προστασίας στον κυβερνοχώρο. Η κοινοπραξία του LynkEUS πραγματοποίησε επίσης δυναμικές επιδείξεις με διαφορετικά UAV, συμπεριλαμβανομένου ενός μικρού τετρακόπτερου UAV εξοπλισμένου με νέας γενιάς ευρωπαϊκούς αισθητήρες υπερύθρων (IR) και επιδείξεις με διαφορετικά μη επανδρωμένα οχήματα εδάφους (UGV) εξοπλισμένα με μέσα παρατήρησης και αναγνώρισης σε αισθητήρες τοποθετημένους σε αντίζυγο (gimbal) ή σε μικρό πυργίσκο.

Διαβάστε επίσης: NX70 | Το “μάχιμο” drone των Γάλλων στο Μάλι – Παρουσίαση στην έκθεση EUROSATORY 2022 – Φωτογραφίες

Όσον αφορά την παρουσία του οχήματος AMV, η επίδειξη δεν περιελάμβανε βολή, αλλά αποσκοπούσε στην παρουσίαση της ιδέας για την ενσωμάτωση δυνατοτήτων BLOS (με αντιαρματικό πύραυλο AKERON MP και drone NX70) σε πύργο θωρακισμένου αρθρωτού οχήματος.  

Η ανάπτυξη του Patria AMV (Armored Modular Vehicle) ξεκίνησε το 1995 ως το διάδοχο όχημα του Patria Pasi 6×6 APC (XA-180) για τον Φινλανδικό Στρατό. Οι δοκιμές ξεκίνησαν το 2003 και οι παραγγελίες για το όχημα έγιναν την ίδια χρονιά. 

Αξίζει να αναφερθεί ότι οι εξαγωγές της Patria Group έχουν ξεπεράσει αυτές των ευρωπαίων ανταγωνιστών της, με το Patria AMV, να είναι πλέον σε υπηρεσία με 7 χώρες, ενώ ολοκληρώνει δοκιμές και σε άλλες. 

Για την ιστορία, ο Πολωνικός Στρατός ανέπτυξε το Patria AMV ως μέρος της αποστολής ISAF (International Security Assistance Force) κατά τη διάρκεια του πολέμου στο Αφγανιστάν, με τους Ταλιμπάν να του προσδίδουν το προσωνύμιο «Ο Πράσινος Διάβολος».

Το Patria AMV, έχει παρουσιαστεί σε πολλές παραλλαγές σε διάφορες χώρες. Οι Φινλανδοί κατασκευαστές του, ανέπτυξαν το όχημα σε τρεις βασικές εκδόσεις: 

  1. Το βασικό μοντέλο με τις παραλλαγές του τεθωρακισμένου οχήματος μεταφοράς προσωπικού (ΤΟΜΠ), όχημα μάχης (ΤΟΜΑ) και όχημα φορέας κατευθυνόμενων αντιαρματικών πυραύλων (ATGM).  
  2. Το High Roof Model, το οποίο παρέχει επιπλέον χώρο στο πίσω μέρος του οχήματος (34 εκ ψηλότερα από το βασικό μοντέλο), το οποίο είναι ιδανικό εάν το όχημα χρησιμοποιείται ως όχημα Διοίκησης και Ελέγχου (C2), ασθενοφόρου ή επισκευής και ανάκτησης (ARRV).
  3. Όχημα / πλατφόρμα βαρέων όπλων το οποίο έχει βελτιστοποιηθεί για να μεταφέρει οπλικά συστήματα μεγάλου διαμετρήματος όπως το σύστημα όλμων AMOS 120 χιλ ή το πυροβόλο 105/120 χιλ (MGS).

Όχημα Patria AMV με πυργίσκο 2Χ όλμου 120 χιλ AMOS 

Διαβάστε επίσης:AUSA 2022 | Patria AMV με πυργίσκο Patria Nemo 120 χιλ – Ευελιξία, θωράκιση, και δύναμη πυρός

Στην αρχική του μορφή, το όχημα διαθέτει υψηλό επίπεδο αντιναρκικής προστασίας και μπορεί να αντέξει εκρήξεις από νάρκες με εκρηκτική ύλη βάρους έως και 10 κιλών (22 lb) TNT. Διαθέτει επίσης προστασία από βλήματα APFSDS (Armour-piercing fin-stabilized discarding sabot) 30χιλ. σε μετωπικό τόξο. Στο πεδίο των συγκρούσεων στην Ουκρανία μια πολωνική έκδοση του Patria AMV, το Ρόζομακ ήδη υπηρετεί στον Ουκρανικό Στρατό μαζί με ορισμένα μοντέλα Patria Pasi XA 180 6X6 τα οποία έχουν αποδείξει την αξία τους σε ότι αφορά την προστασία του προσωπικού.

Εξαιτίας της αρθρωτής αρχιτεκτονικής του, στο AMV μπορεί να εφαρμοστεί επίσης παθητική θωράκιση (ERA), ανεβάζοντας το επίπεδο προστασίας από το Επίπεδο 1 (STANAG 4569 – φυσίγγια 7,62 χιλ) στο Επίπεδο 6 (διατρητικά βλήματα 30 χιλ). Η παθητική θωράκιση είναι συνήθως τοποθετημένη λίγα εκατοστά μακριά από την επιφάνεια του κύτους αυξάνοντας το μέγεθος και τον όγκο του, ενώ παρέχεται επίσης η δυνατότητα εφαρμογής δομοστοιχειωτής θωράκισης κουτιών, θωράκιση γρίλιας (Slat armour) και ενεργής προστατευτικής θωράκισης.

Όχημα Patria με ενεργή προστατευτική θωράκιση AMAP-ADS ©Fighting Vehicles

Ακόμα ένα σημαντικό χαρακτηριστικό του οχήματος είναι η πολύ καλή κινητικότητα του, που συνδυάζει την ταχύτητα, την ευελιξία και την άνεση του πληρώματος σε ανώμαλο έδαφος, εξαιτίας της εξελιγμένης αλλά ανθεκτικής υδροπνευματικής ανάρτησης, που ρυθμίζει κάθε τροχό ξεχωριστά. Το Patria ΑMV 

Τεχνικά χαρακτηριστικά Patria AMV: 

  • Κύριος οπλισμός: Τηλεχειριζόμενος σταθμός όπλων (RWS), με πολυβόλο 7,62 χιλ. (στην απλή του έκδοση)
  • Κινητήρας: Πετρελαιοκινητήρας DI 12 Scania 543 ίππων
  • Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο 7 σχέσεων 
  • Μέγιστη ταχύτητα: 100 χλμ/ω σε δρόμο
  • Αυτονομία: Έως 800 χλμ (σε δρόμο)
  • Υπερκέραση εμποδίων: 0.70 εκ.
  • Δυνατότητα κίνησης σε νερό: Σε βάθος 2 μέτρων για ταχύτητα 6 με 10 χιλιόμετρα
  • Διάβαση τάφρων: Μέχρι τα 2.1 μέτρα 
  • Κίνηση σε κλίση: Μέχρι 60% και 30% σε πλαινή κλίση
  • Μήκος οχήματος: 7,9 μέτρα 
  • Πλάτος οχήματος: 2.8 μέτρα
  • Ύψος οχήματος: 2.4 μέτρα (στην απλή του έκδοση)
  • Βάρος οχήματος: Από 17 μέχρι 27 τόνους (ανάλογα με την έκδοση) 
  • Αριθμός μεταφερόμενου προσωπικού: Οδηγός, αρχηγός πληρώματος και 8+ προσωπικό

Ο πύργος 3030 της John Cockerill 

Στο όχημα Patria, το οποίο βρέθηκε στη Κύπρο για δοκιμές, τοποθετήθηκε όπως προαναφέραμε ένας πύργος της βελγικής John Cockerill τύπου 3030 εξοπλισμένος με πυροβόλο των 30 χιλ, διπλό αντιαρματικό εκτοξευτή AKERON MP της MBDA και μικρό τετρακόπτερο drone NX70 της γαλλικής Novadem. 

Όσον αφορά τον πύργο Cockerill 3030, αυτός είναι αρθρωτός, δηλαδή επιδέχεται νέες προσθήκες και τροποποιήσεις ενώ σύμφωνα με την εταιρεία, το πυροβόλο του μπορεί να διατρήσει στόχους “με μεγαλύτερο βάρος”. 

Πέραν αυτού ο πύργος 3030, έρχεται σε 3 εκδόσεις, οι οποίες περιλαμβάνουν την επανδρωμένη διαμόρφωση και τη μη επανδρωμένη. Ο υπόψη πύργος, αποτελείται από συγκολλημένο βαλλιστικό αλουμίνιο και μπορεί να ενσωματωθεί σε οχήματα 8×8 ή 6×6. Στην επανδρωμένη διαμόρφωση με πλήρωμα 2 ατόμων, το βάρος του φτάνει 1,5 τόνους, με βαλλιστική προστασία έως και επίπεδο 5 (5 STANAG 4569).

Ο οπλισμός του σε όλες τις διαμορφώσεις αποτελείται από πυροβόλο 30×173 χιλ. και ένα ομοαξονικό πολυβόλο 7,62 χιλ. σαν δευτερεύον οπλισμό. Διαθέτει γεμιστή πυρομαχικών διπλής τροφοδοσίας, ενώ όπως προαναφέραμε, στον πύργο μπορούν να ενσωματωθούν πληθώρα επιλογών για αντιαρματικούς πυραύλους (ATGM), όπως και σύστημα ενεργής αυτοπροστασίας (APS). 

Ο πύργος 3030, διαθέτει επίσης ποικιλία μέσων παρατήρησης για ημέρα και νύχτα, όπως η σταθεροποιημένη κάμερα για τον αρχηγό του πληρώματος με πανοραμική προβολή 360 μοιρών. Ο πυροβολητής διαθέτει υπέρυθρη κάμερα (IR) αλλά και τηλέμετρο λέιζερ (LFR). 

Το εσωτερικό και η θέση πυροβολητή, του πύργου Cockerill 3030 ©John Cockerill

Η φιλοσοφία της κατασκευάστριας John Cockerill, θέλει πύργους με μικρό βάρος για οχήματα με μειωμένο ωφέλιμο φορτίο.

Διαβάστε επίσης: COCKERILL 3105 | Ο ιδιαίτερος πύργος της Βελγικής εταιρείας για Leopard 1 στην έκθεση EUROSATORY 2022

Η Κύπρος στον χάρτη της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας 

Ο ρόλος της Κύπρου, ήταν ιδιαίτερα αναβαθμισμένος στο πρόγραμμα LynkEUS  αφού οι στατικές και δυναμικές επιδείξεις, πραγματοποιήθηκαν σε κυπριακό έδαφος και επικύρωσαν τις δυνατότητες που ανέπτυξαν οι διάφοροι εταίροι στο πλαίσιο του έργου. 

Στο πρόγραμμα LynkEUS συμμετείχαν 3 οντότητες και εταιρείες από την Κύπρο από σύνολο 15. Στην δεύτερη φάση του προγράμματος που όπως προαναφέραμε είναι το πρόγραμμα MARSEUS συμμετέχουν οι SIGNALGENERIX και ADDITESS.  Περισσότερα για αυτό στο άρθρο που ακολουθεί.

Διαβάστε επίσης: MARSEUS | Ένα από τα πρώτα προγράμματα του Ευρωπαϊκού Ταμείου Άμυνας για το 2022 με συμμετοχή Κυπριακών Εταιρειών

NEWSLETTER SUBSCRIPTION

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Pin It on Pinterest

Share This