Η γερμανική εταιρεία Rheinmetall παρέδωσε στις Ουγγρικές ένοπλες δυνάμεις το πρώτο KF41 Lynx που κατασκευάστηκε στο εργοστάσιο…
![globaleye-cover](https://defenceredefined.com.cy/wp-content/uploads/2023/05/globaleye-cover.jpg)
*Αθανάσιος Τσάκαλος
Δεν έχει περάσει ένα έτος από τότε που το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας ανακοίνωσε ότι πραγματοποιήθηκε στο Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας (ΓΕΑ) συνάντηση των εκπροσώπων της εταιρείας SAAB με αρμόδιους επιτελείς.
Σκοπός της συνάντησης ήταν η παρουσίαση, εκ μέρους της εταιρείας, των δυνατοτήτων των ραντάρ εναέριας επιτήρησης που κατασκευάζει. Φέτος, στο ίδιο μήκος κύματος η SAAB συμμετείχε δυναμικά στην Διεθνή Έκθεση Άμυνας και Ασφάλειας DEFEA 2023, όπου και παρουσίασε το σύστημα GlobalEye, μια πλατφόρμα συλλογής πληροφοριών που δύναται να παίξει στρατηγικό ρόλο στις σύγχρονες αεροναυτικές επιχειρήσεις.
Το GlobalEye είναι το πλέον εξελιγμένο Αεροφερόμενο Σύστημα Εγκαίρου Προειδοποίησης και Ελέγχου (ΑΣΕΠΕ), το οποίο επιχειρεί ως εναέρια πλατφόρμα Διοίκησης και Ελέγχου (Command & Control – C2) με δυνατότητα υποστήριξης αεροπορικών και ναυτικών επιχειρήσεων.
Βασισμένο στην οικογένεια αεροσκαφών Global 6000/6500 της Bombardier, το GlobalEye συνδυάζει το ραντάρ εκτεταμένου εύρους Erieye της SAAB σε συνδυασμό με μια προηγμένη σουίτα αισθητήρων. Έτσι, δύναται να παρέχει ταυτόχρονα δυνατότητες επιτήρησης αέρος, θάλασσας και ξηράς μεγάλης εμβέλειας σε πραγματικό χρόνο, από μια ενιαία πλατφόρμα με στόχο τη βέλτιστη επίγνωση της τακτικής κατάστασης.
Διαβάστε επίσης: SAAB | Ακόμη δύο πλοία SIGINT αυτή τη φορά σε Πολωνία
Ειδικότερα, το αεροσκάφος φιλοξενεί έως και επτά θέσεις εργασίας, όπου έχουν εγκατασταθεί οθόνες 30 ιντσών υψηλής ανάλυσης με στόχο την καλύτερη δυνατή διεπαφή για τους χειριστές.
Οι οθόνες παρουσιάζουν δεδομένα στόχου που λαμβάνονται από τους αισθητήρες επί του σκάφους ή λαμβάνονται μέσω των τακτικών συνδέσμων δεδομένων. Ο κύριος αισθητήρας του συστήματος GlobalEye είναι το προαναφερθέν πολλαπλών ρόλων ραντάρ Erieye ER (εκτεταμένης εμβέλειας) Ενεργητικής Ηλεκτρονικής Σάρωσης (Active Electronically Scanned Array – AESA).
To νέο σουηδικό ραντάρ είναι ικανό να επιτυγχάνει μέγιστο βεληνεκές 450 χλμ εντοπίζοντας στόχους χαμηλού ηλεκτρομαγνητικού ίχνους, καθώς και βαλλιστικές απειλές.
Μάλιστα, το GlobalEye έχει τη δυνατότητα σάρωσης μιας συγκεκριμένης περιοχής ή ενός σημείου υπό διαφορετικές γωνίες, ενώ παρέχει τη δυνατότητα εντοπισμού στόχων σε διαφορετικές αποστάσεις μέσω της αυξομείωσης της ισχύος εκπομπής τους και της διαφοροποίησης της συχνότητας του εκπεμπόμενου σήματος από επιχειρησιακό υψόμετρο 35,000 ποδιών και αυτονομία 11 ωρών τουλάχιστον.
Στο κάτω μέρος της ατράκτου του αεροσκάφους τοποθετείται ραντάρ θαλάσσιας επιτήρησης υψηλής απόδοσης για αποστολές θαλάσσιας και επίγειας επιτήρησης κοντινής εμβέλειας, απεικόνισης ραντάρ και αποστολών έρευνας και διάσωσης, ραντάρ αντίστροφου συνθετικού διαφράγματος (Inverse Synthetic Aperture Radar – ISAR), ηλεκτρο-οπτικό σύστημα (Electro-Optical System (EOS), αυτόματο σύστημα αναγνώρισης (Automatic Identification System – AIS), καθώς και σύστημα ένδειξης επίγειου κινούμενου στόχου (Ground Moving Target Indication – GMTI).
Ακόμα, το GlobalEye είναι εξοπλισμένο με ένα προηγμένο σύστημα αυτοπροστασίας, το οποίο αναπτύχθηκε από τη Saab, και το οποίο ενσωματώνει σουίτα αισθητήρων και διανομέα αντιμέτρων.
Διαβάστε επίσης: Επανάληψη του διαγωνισμού για αερόφυλλα και θερμοβολίδες των Apache | Πώς λειτουργούν τα υπόψη αντίμετρα
Το εν λόγω σύστημα αποτελεί μονόδρομος για αεροπορικές δυνάμεις 5ης γενιάς, οι οποίες επιθυμούν να διεξάγουν πολυχωρικές επιχειρήσεις και στρατηγικές αποστολές.
Υπενθυμίζουμε ότι η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία διαθέτει τέσσερα (4) αεροσκάφη, τα οποία ανήκουν στην 380 Μοίρα Αεροφερόμενου Συστήματος Εγκαίρου Προειδοποίησης και Ελέγχου και όπως ενημερωθήκαμε κατά την διάρκεια της έκθεσης DEFEA, υπάρχει ενδιαφέρον για την πρόταση αναβάθμισή τους μέσω της SAAB κάτι το οποίο μπορεί να υλοποιηθεί ανεξάρτητα από το ενδεχόμενο νέας αγοράς GlobalEye.
Αναβάθμιση των Ελληνικών ΑΣΕΠΕ
Σε ότι αφορά το ενδεχόμενο αναβάθμισης των ελληνικών ΑΣΕΠΕ, η σουηδική εταιρεία προτείνει ειδικότερα ένα πρόγραμμα αναβάθμισης των υφιστάμενων πλατφορμών, το οποίο περιλαμβάνει τα εξής:
- Βελτίωση του ραντάρ του αεροσκάφους με τουλάχιστον 30% μεγαλύτερη εμβέλεια αποκάλυψης στόχων και μεγαλύτερο χρονικό εύρος έγκαιρης προειδοποίησης για τον εντοπισμό μικρών στόχων και στόχων χαμηλού ηλεκτρομαγνητικού ίχνους (RCS)
- Σύστημα Αναγνώρισης Φίλου ή Εχθρού IFF (Identification Friend or Foe) MkXIIB
- Σύστημα ηλεκτρονικών αντιμέτρων (ECM) και αντι-αντιμέτρων (ECCM) που ονομάζεται ESM (Electronic Support Measures),
- Αναβαθμισμένο σύστημα ζεύξης δεδομένων Data Link 16 (διατηρεί τον εκσυγχρονισμό του DATA Link 11 για λόγους διαλειτουργικότητας)
- Αναβαθμισμένα συστήματα διοίκησης και ελέγχου (C2), με φιλικό προς τον χειριστή διεπαφή ανθρώπου μηχανής (Human Machine Interface – HMI) με υψηλό βαθμό αυτοματοποιημένης υποστήριξης και αυτόματη συγχώνευση δεδομένων από αισθητήρες και συνδέσμους δεδομένων
- Αυτόματο Σύστημα Αναγνώρισης (AIS) με αυτόματη συγχώνευση δεδομένων
Η παραγγελία των ΑΣΕΠΕ Erieye EMB-145H ήταν ίσως μια από τις πλέον στρατηγικές προμήθειες στρατιωτικού υλικού για την Πολεμική Αεροπορία τα τελευταία χρόνια.
Μεταξύ άλλων τα Erieye EMB-145H μπορούν να αναλάβουν αποστολές για:
- Δημιουργία διευκρινισμένης εικόνας αέρος και επιφανείας
- Ανταλλαγή πληροφοριών (μέσω DATA LINK & VOICE) με Μονάδες Αεράμυνας και του Πολεμικού Ναυτικού
- Υποστήριξη των διαδικασιών ελέγχου εκπομπών (Emission Control – EMCON) των επιγείων Radars καθώς και των Μονάδων επιφανείας
- Συλλογή και καταγραφή ηλεκτρονικών πληροφοριών (ESΜ – ELINT)
Συνοψίζοντας τα ΑΣΕΠΕ προσφέρουν στρατηγικές υπηρεσίες απαραίτητες για την επίγνωση της επιχειρησιακής κατάστασης στην Π.Α και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να απαξιωθούν έχοντας αποδείξει πολλές φορές την αξία τους. Ας ελπίσουμε ότι οποιοδήποτε νέα προσπάθεια αναβάθμισης ή αντικατάστασης τους δεν θα έχει την τύχη των προηγούμενων διαγωνισμών για την εν συνεχεία υποστήριξης τους..
Διαβάστε επίσης: SAAB | Πλήρης γκάμα από αντιαρματικά συστήματα στην EUROSATORY 2022 που θα ενδιέφεραν και την Εθνική Φρουρά – Φωτογραφίες
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
MBDA | Το νέο concept του Sky Warden με τελεστή C-UAS
Η MBDA, που συμμετέχει στη Διεθνή Αεροπορική Έκθεση Farnborough 2024, παρουσιάζει ένα νέο concept τελεστή για τη…
ΥΠΕΘΑ | Επιστολή Αποδοχής για τα F-35 – Πρώτη παραλαβή το 2028
Απεστάλη υπογεγραμμένη από τη Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας…
Ελλάδα | Ορκωμοσία Οπλιτών της 2024 Δ΄ ΕΣΣΟ – Φωτογραφίες
Την Παρασκευή 26 Ιουλίου 2024, πραγματοποιήθηκαν οι τελετές ορκωμοσίας των Νεοσύλλεκτων Οπλιτών Θητείας της 2024 Δ΄ ΕΣΣΟ…
Ουγγαρία | Παραλαβή του πρώτου KF41 Lynx εγχώριας παραγωγής
Η γερμανική εταιρεία Rheinmetall παρέδωσε στις Ουγγρικές ένοπλες δυνάμεις το πρώτο KF41 Lynx που κατασκευάστηκε στο εργοστάσιο…
MBDA | Το νέο concept του Sky Warden με τελεστή C-UAS
Η MBDA, που συμμετέχει στη Διεθνή Αεροπορική Έκθεση Farnborough 2024, παρουσιάζει ένα νέο concept τελεστή για τη…
Εθνική Φρουρά | Ορκωμοσία των Οπλιτών της 2024 ΕΣΣΟ – Φωτογραφίες
Ως Κύπριοι Έλληνες, φορώντας τη στρατιωτική στολή, έχετε την μεγάλη τιμή να αφιερώσετε τις δυνάμεις και τις ικανότητές σας…
Πανελλήνιες 2024 | 460 κενές θέσεις στις Στρατιωτικές Σχολές
Δόθηκαν χθες στη δημοσιότητα οι βάσεις για την εισαγωγή στις Στρατιωτικές Σχολές για το 2024. Αναλυτικά, στη…
THEON INTERNATIONAL PLC | Ανακοίνωση συνοπτικών οικονομικών αποτελεσμάτων για το Α’ εξάμηνο 2024
Η THEON INTERNATIONAL PLC, εταιρεία ανάπτυξης και κατασκευής συστημάτων νυχτερινής όρασης και θερμικής απεικόνισης για αμυντικές…