ΙΣΤΟΡΙΑ
ΙΣΤΟΡΙΑ
Στις 6 Ιουνίου 1944, στις ακτές της Νορμανδίας της Βόρειας Γαλλίας, οι συμμαχικές δυνάμεις του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, πραγματοποίησαν την μεγαλύτερη αποβατική επιχείρηση στην ιστορία. Η Μάχη της Νορμανδίας, δηλαδή η Επιχείρηση Όβερλορντ (Operation Overlord) που ακολούθησε, τελείωσε στις 19 Αυγούστου 1944, όταν τα συμμαχικά στρατεύματα πέρασαν τον Σηκουάνα. Αρχιστράτηγος, επικεφαλής του όλου εγχειρήματος, είχε οριστεί ο Αμερικανός στρατηγός Ντουάιτ Αϊζενχάουερ.
Μεταξύ 130.000-156.000 ανδρών συμμετείχαν στην επιχείρηση με κωδική ονομασία “Neptune” εισβάλοντας στις παραλίες της Νορμανδίας, ανοίγοντας ένα δεύτερο μέτωπο κατά της Ναζιστικής Γερμανίας στην Ευρώπη. Η ζώνη απόβασης των συμμάχων είχε μήκος 50 μίλια, και χωρίστηκε σε 5 τομείς με κωδικές λέξεις, την Utah, την Omaha, την Gold, Τζούνο, και Sword. Παρά το στοιχείο του αιφνιδιασμού, και στους πέντε τομείς οι συμμαχικές δυνάμεις είχαν τεράστιες απώλειες.
Οι συμμαχικές δυνάμεις, για την εξασφάλιση της παραλίας Omaha, ανερχόταν στους 43.000 στρατιώτες οι οποίοι προέρχονταν από το 5ο Σώμα Στρατού, αποτελούμενο από δυο Mεραρχίες.
Η δύναμη των Γερμανών, αριθμούσε γύρω στους 78.000 άνδρες σε 13 τομείς τοποθετημένοι με τέτοιο τρόπο, ούτως ώστε να υπάρχει αλληλοκάλυψη μεταξύ τους με πυρά.
Μεταξύ 00:00 και 03:00 της 6ης Ιουνίου 1944, ο στόλος των συμμάχων, έφτασε στις ακτές της Νορμανδίας. Ακολούθως, αποβατικά σκάφη μετέφεραν τους στρατιώτες στην ακτή πλέοντας σε κύματα εώς και 6 μέτρων. Οι Αμερικανοί στρατιώτες είχαν την προσδοκία ότι η Πολεμική Αεροπορία και το Πολεμικό Ναυτικό είχαν ήδη προετοιμάσει το πεδίο για την άφιξή τους. Η αλήθεια όμως ήταν εντελώς διαφορετική καθώς οι αεροπορικές επιθέσεις και τα πυροβόλα του Ναυτικού έχασαν τους στόχους τους λόγω κακοκαιρίας.
Στο πρώτο κύμα της επίθεσης, ούτε ένας γερμανικός τομέας δεν καταστράφηκε. Το αμερικανικό πεζικό, δεν μπορούσε επίσης να υπολογίζει στα αμφίβια άρματα (ειδικά τροποποιημένα Μ4 Sherman) τα οποία υποτίθεται θα παρείχαν πυρά κάλυψης. Από τα 29 αμφίβια άρματα Μ4 Shermans που στάλθηκαν στο πρώτο κύμα επίθεσης, μόνο δύο κατάφεραν να φτάσουν μέχρι την ακτή ενώ τα άλλα βούλιαξαν στην θάλασσα εξαιτίας της κακοκαιρίας.
Η κακοκαιρία, ανάγκαζε επίσης τα αποβατικά σκάφη, να αφήνουν τους στρατιώτες μακριά από την ακτή, αναγκάζοντας τους να πηδήξουν στο νερό. Όσοι δεν πνίγηκαν λόγω του βάθους της θάλασσας, αναγκάστηκαν να κολυμπήσουν μέχρι την ακτή καταβάλλοντας μεγάλες προσπάθειες λαμβάνοντας υπόψη και τον βαρύ ατομικό εξοπλισμό που έφεραν. Όσοι μπόρεσαν και “πάτησαν πόδι” στην ακτή ήταν εξαντλημένοι και δέχοταν ανάμεσα σε άλλα καταιγιστικά πυρά από τα πολυβόλα MG-42 7,92 x 57 χιλ (πρόγονο του γνωστού MG-3).
Η πρώτη διάσπαση της γερμανικής άμυνας, συνέβη όταν οι άνδρες της 16ης Δριας Πεζικού πέρασαν διαμέσου ενός ακάλυπτου κενού μεταξύ των γερμανικών οχυρών και διεξήγαγαν πλευρική επίθεση. Στην ακτή, η ελλιπής κάλυψη που είχαν οι αμερικανοί στρατιώτες, ώθησε το ναυτικό να λάβει την απόφαση για αποστολή καταδρομικών πλοίων για να υποστηρίξουν την επίθεση. Εξαιτίας αυτής της κίνησης, η γερμανική άμυνα άρχισε να αποδυναμώνεται και αρκετά παράκτια οχυρά καταστράφηκαν μέχρι το απόγευμα της 6ης Ιουνίου. Σημαντικό υπήρξε το γεγονός της ανακοπής των γερμανικών ενισχύσεων από τις συμμαχικές αεροπορικές δυνάμεις. Οι απώλειες κατά την 1η ημέρα της εισβολής στη Νορμανδία δεν έχουν υπολογιστεί επ’ακριβώς επίσημα, εκτιμάται όμως ότι ανέρχονταν σε περίπου 4500 άνδρες των συμμαχικών δυνάμεων και μεταξύ 4000-9000 για τους Γερμανούς.
Ελληνική Συμμετοχή
Στην απόβαση συμμετείχαν δύο ελληνικά πλοία του τότε Βασιλικού Πολεμικού Ναυτικού, οι κορβέτες «Τομπάζης» και «Κριεζής», με πλήρωμα 155 ανδρών. Κυβερνήτης του πρώτου πλοίου ήταν ο πλωτάρχης Γεώργιος Παναγιωτόπουλος και του δεύτερου ο Δημήτριος Κιοσσές, μετέπειτα ναύαρχος και Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού. Ο ύπαρχος του «Κριεζής», Γρηγόριος Παυλάκης, τιμήθηκε το 2004 με τον τίτλο του Ιππότη της Τιμής της Γαλλικής Δημοκρατίας, σε επετειακή τελετή που έγινε στη Γαλλία.
Διαβάστε επίσης:
24 Νοεμβρίου | Η Σχολή Ναυτικών Δοκίμων εορτάζει 179 χρόνια από την ίδρυση της
Στις 24 Νοεμβρίου 1845, ο Υπουργός Ναυτικών του Ελληνικού Βασιλείου Κωνσταντίνος Κανάρης εξέδωσε διάταγμα για την ίδρυση της σχολής…
41 χρόνια από την παράνομη ανακήρυξη του ψευδοκράτους στην κατεχόμενη Κύπρο
Συμπληρώνονται φέτος 41 χρόνια από την παράνομη ανακήρυξη του ψευδοκράτους από την Τουρκία στην κατεχόμενη Κύπρο…
28η Οκτωβρίου 1940 – Η έναρξη της Ιταλικής εισβολής – Η Ελλάδα αντιστέκεται και νικά
Στις 0300 της 28ης Οκτωβρίου 1940, ο Ιταλός πρεσβευτής στην Αθήνα Emanuele Grazzi επέδωσε στον Έλληνα Πρωθυπουργό, Ιωάννη Μεταξά, τελεσίγραφο…
MBDA | Εκσυγχρονισμός των πυραύλων TAURUS για την Bundeswehr
Οι Γερμανικές Ένοπλες Δυνάμεις (Bundeswehr) και η TAURUS Systems GmbH (κοινοπραξία μεταξύ MBDA και SAAB) υπέγραψαν σύμβαση για τη…
Συρία | Νέος υπουργός Άμυνας ο Μουρχάφ Αμπού Κάσρα
Οι νέοι ηγέτες της Συρίας διόρισαν τον Μουρχάφ Αμπού Κάσρα, μια προβεβλημένη προσωπικότητα στους κόλπους των ανταρτών…
Τουρκία – Ισπανία | Μνημόνιο συνεργασίας για την ανάπτυξη των τουρκικών εκπαιδευτικών αεροσκαφών Hurjet
Η Τουρκία και η Ισπανία υπέγραψαν Μνημόνιο Συνεργασίας (MoU) για την ανάπτυξη των τουρκικής κατασκευής εκπαιδευτικών – ελαφρών…
Ερυθρά Θάλασσα | Αμερικανικό μαχητικό αεροσκάφος καταρρίφθηκε από φίλια πυρά
Αμερικανικό μαχητικό αεροσκάφος καταρρίφθηκε σήμερα Κυριακή από φίλια πυρά πάνω από την Ερυθρά Θάλασσα, όπως…
Northrop Grumman | Νικήτρια στο πρόγραμμα ανάπτυξης του επόμενου αεροσκάφους E-130J του Αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού
Η εταιρεία Northrop Grumman κέρδισε το συμβόλαιο αξίας 3,5 δισεκατ. δολαρίων για το πρόγραμμα ανάπτυξης του επόμενου αεροσκάφους πυρηνικής…
Συρία | Νέος υπουργός Εξωτερικών διορίστηκε ο Ασάαντ Χάσαν αλ Σιμπάνι
Οι νέοι ηγέτες της Συρίας διόρισαν υπουργό Εξωτερικών, όπως μετέδωσε το επίσημο συριακό πρακτορείο ειδήσεων SANA, καθώς…
0 Σχόλια