ΙΣΤΟΡΙΑ

ΙΣΤΟΡΙΑ

Συντριβή C-130 | “Μαύρη” ημέρα για την ΠΑ στο όρος Όθρυς το 1991
Defence Redefined
Published on 05/02/2022 at 09:33

Στις 5 Φεβρουαρίου του 1991, η συντριβή C-130 της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας έγραψε μια “μαύρη σελίδα” στην ιστορία των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, που είχε ως αποτέλεσμα να βυθίσει μια ολόκληρη τη χώρα στη σιωπή, και στη θλίψη.

Ο ΥΦΕΘΑ, κ. Νικόλαος Χαρδαλιάς, παρέστη το Σάββατο 5 Φεβρουαρίου 2022, ως εκπρόσωπος της Ελληνικής Κυβέρνησης, στην εκδήλωση μνήμης και τιμής που διοργάνωσε ο Δήμος Πειραιά, για τους εξήντα τρεις πεσόντες Αξιωματικούς, Υπαξιωματικούς και Σμηνίτες, επιβαίνοντες στο μεταγωγικό αεροσκάφος C-130 της Πολεμικής μας Αεροπορίας, που συνετρίβη στο Όρος Όθρυς, στις 5 Φεβρουαρίου 1991.

Κατά την τελετή, που πραγματοποιήθηκε στην Πλατεία «Ηρώων Αεροπόρων και Πεσόντων C-130», στον Πειραιά, τελέστηκε Επιμνημόσυνη Δέηση, ενώ ακολούθως ο ΥΦΕΘΑ κατέθεσε στεφάνι στο μνημείο των πεσόντων.

Το ιστορικό της τραγωδίας

Ήταν Τρίτη 5 Φεβρουαρίου 1991, όταν ένα μεταγωγικό αεροσκάφος τύπου C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας απογειώθηκε από το αεροδρόμιο της Ελευσίνας με προορισμό τη Νέα Αγχίαλο. Είκοσι λεπτά μετά την απογείωση το στίγμα του αεροσκάφους χάθηκε από το ραντάρ.

Έπειτα από τρεις ημέρες έρευνας, το πρωί της Παρασκευής 8 Φεβρουαρίου κυβερνήτης στρατιωτικού ελικοπτέρου που συμμετείχε στις έρευνες αναγνώρισε τα συντρίμμια του C-130 στην κορυφή Τσατάλι του όρους Όθρυς σε υψόμετρο 1.520. Κανένας από τους 63 αξιωματικούς, υπαξιωματικούς και σμηνίτες δεν επέζησε της πρόσκρουσης. H δίκη άρχισε έπειτα από τρία χρόνια και εννέα μήνες, στις 4 Νοεμβρίου 1994 στο Αεροδικείο Αθηνών.

Το μοιραίο αεροσκάφους της Π.Α. τύπου C-130 με αριθμό 748 είχε απογειωθεί, λίγο πριν από το μεσημέρι, από το αεροδρόμιο της Ελευσίνας, στο πλαίσιο διατεταγμένης αποστολής που είχε σχέση με την εμπλοκή της χώρας μας στα γεγονότα του Περσικού.

Διαβάστε επίσης: Ζήσης Καραγώγος | Όταν Τουρκική περίπολος δολοφόνησε Έλληνα στρατιώτη στον Έβρο

Ο προορισμός του σύμφωνα με πληροφορίες που έδωσε στη δημοσιότητα το ΥΕΘΑ ήταν η Κρήτη, αλλά έπρεπε πρώτα να πάρει προσωπικό από την 111 ΠΜ (Αγχίαλο) που στη συνέχεια θα μετέφερε στην 115 ΠΜ (Χανιά) και στο Τυμπάκι. Το αεροσκάφος βρισκόταν περίπου 38 χιλιόμετρα από την Αγχίαλο, όταν ξαφνικά χάθηκε από το ραντάρ χωρίς προηγουμένως να έχει αναφερθεί κάποιο πρόβλημα από τον κυβερνήτη του επισμηναγό Δ. Μπίνα.

Σύμφωνα με τα επίσημα έγγραφα που κατατέθηκαν στα στρατιωτικά δικαστήρια που ακολούθησαν, η τελευταία επαφή του με τον πύργο ελέγχου της 111 ΠΜ ήταν στις 12.55 το μεσημέρι κι ενώ είχε αρχίσει η διαδικασία προσγείωσης διά οργάνων, λόγω χαμηλής νέφωσης και κακοκαιρίας που επικρατούσε στην περιοχή. Μετά χάθηκε…

Οκτώ αεροσκάφη F-16, δύο C-130, δυο πυροσβεστικά CL-215, δύο ελικόπτερα Σινούκ, ελικόπτερα του Ναυτικού και αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας άρχισαν να ερευνούν την περιοχή όπου είχε χαθεί το αεροσκάφος. Παράλληλα, μεγάλες δυνάμεις καταδρομών και πεζοναυτών άρχισαν να “χτενίζουν” τα πιθανά σημεία πτώσης του, ψάχνοντας κυρίως πάνω από τη νοητή γραμμή της πορείας που θα έπρεπε να είχε ακολουθήσει.

Όμως παρά την τεράστια κινητοποίηση, ο εντοπισμός των συντριμμιών του C-130 έγινε ύστερα από τέσσερις ημέρες, στην πλαγιά “Τσατάλι” του όρους Όθρυς, 60 χιλιόμετρα περίπου μακριά από το σημείο που θα έπρεπε κανονικά να βρίσκεται και σε λάθος γωνία 63 μοίρες. Τα αίτια του πολύνεκρου αεροπορικού δυστυχήματος δεν έγιναν ποτέ γνωστά.

Διαβάστε επίσης: Χριστόδουλος Σώζος | Ο Δήμαρχος Λεμεσού που θυσιάστηκε για την απελευθέρωση των Ιωαννίνων

 

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΕ NEWSLETTER

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Pin It on Pinterest

Share This