ΙΣΤΟΡΙΑ

ΙΣΤΟΡΙΑ

Δημήτριος Καμπέρος | Ο παράτολμος Έλληνας αεροπόρος και η πρώτη στρατιωτική πτήση 

Defence Redefined
Published on 13/05/2020 at 14:27

Στις αρχές του 20ου αιώνα, το αεροπλάνο ξεκίνησε να κάνει και την εμφάνιση του στην Ελλάδα  χάρη σε ιδιωτική πρωτοβουλία του επιχειρηματία Λεωνίδα Αρνιώτη ο οποίος προσπάθησε ανεπιτυχώς το 1908 να απογειώσει 2 φορές αεροπλάνο τύπου Bleriot με κινητήρα των 30 ίππων.

Ο πρώτος Έλληνας αεροπόρος θεωρείται ο Εμμανουήλ Αργυρόπουλος. Η πρώτη του πτήση έγινε την 8η Φεβρουαρίου 1912, στην περιοχή του Ρούφ με αεροπλάνο τύπου Nieuport IV.G. Ο Αργυρόπουλος εκτέλεσε δεύτερη πτήση έχοντας συνεπιβάτη τον τότε πρωθυπουργό, Ελευθέριο Βενιζέλο. 

Ωστόσο, ο πρώτος Έλληνας που πραγματοποίησε στρατιωτική πτήση, δηλαδή χρησιμοποίησε πτητικό μέσο, για να παρατηρήσει και να πλήξει τον εχθρό ήταν ο Δημήτριος Καμπέρος, ο οποίος υπήρξε Αξιωματικός του Πυροβολικού και ένας από τους έξι Έλληνες που εστάλησαν για αεροπορική εκπαίδευση στην Γαλλία το 1911 στο κέντρο του Henri Farman.

Η πρώτη στρατιωτική πτήση πραγματοποιήθηκε στις 13 Μαΐου το 1912, στο Φάληρο, εκεί που σήμερα είναι το Μουσείο Ιστορίας της Πολεμικής Αεροπορίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Δημήτριος Καμπέρος μετέτρεψε ένα από τα πρώτα Henry Farman σε υδροπλάνο το οποίο δοκίμασε με επιτυχία στη διαδρομή Φάληρο – Ύδρα – Φάληρο, στις 24 & 25 Ιουνίου 1912, δείχνοντας τις δυνατότητες χρήσης του αεροπλάνου ως μέσου αεροναυτικής συνεργασίας.

Ο Δημήτριος Καμπέρος, ήταν μια ξεχωριστή προσωπικότητα της εποχής. Όπως εξιστορεί σε συνέντευξη της Αντιγόνη Καμπέρου, ανιψιά του Έλληνα αεροπόρου και συγγραφέας του βιβλίου “ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΜΠΕΡΟΣ, Ο ΤΡΕΛΟΚΑΜΠΕΡΟΣ”, ο αεροπόρος ήταν ιδιοφυής, παράτολμος και μετρ των ακροβατικών ελιγμών, σε μια εποχή που το αεροπλάνο έμοιαζε περισσότερο μ’ ένα “συρματένιο πουλί”.

Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε σε συνέντευξη της στον Βασίλη Πια, στο ΑΠΕ ΜΠΕ, ο Καμπέρος κατά τον Α’ Βαλκανικό Πόλεμο το 1912 μετέτρεψε το αεροπλάνο του σε βομβαρδιστικό, επινοώντας ακόμα και την πρώτη βόμβα «ναπάλμ». Μάλιστα, είπε πως το προσωνύμιο “Τρελοκαμπέρος” το αποκόμισε όταν εκτελούσε τις επιδείξεις του. 

Σύμφωνα πάντα με την Αντιγόνη Καμπέρου, ο Δημήτριος επέστρεψε στην Ελλάδα, από την σχολή Σχολή Φαρμάν στην Γαλλία, τον Απρίλιο του 1912 έχοντας μαζί του σε δύο κούτες, αποσυναρμολογημένα δύο αεροπλάνα τύπου «Farman». Σε ένα από τα δύο αεροπλάνα, ο Καμπέρος ενσωμάτωσε πλωτήρες και το μετέτρεψε σε υδροπλάνο. Ο “Δαίδαλος” όπως το ονόμασε ο Καμπέρος σε μια από τις πτήσεις του, έσπασε το παγκόσμιο ρεκόρ ταχύτητας σε διαδρομή από την Ύδρα προς το Φάληρο, αγγίζοντας τα 110 χλμ. 

Δημήτριος Καμπέρος ©HAF

Όπως εξιστορεί η Αντιγόνη Καμπέρου, ο Καμπέρος σε μια αποστολή χρησιμοποίησε βόμβες τύπου «ναπάλμ» κατά των Οθωμανών στον Α΄ Βαλκανικό κατόπιν εντολής του Βασιλέα και Αρχιστράτηγου Κωνσταντίνου. Ο Βασιλέας Κωνσταντίνος έδωσε εντολή στον Καμπέρο στις 13 Μαΐου όντας επικεφαλής  Λόχου, να πραγματοποιήσει την πρώτη πτήση και να κατασκοπεύσει τα στρατεύματα του οθωμανικού στρατού  δίνοντας έτσι πληροφορίες στο Στρατηγείο για τον συντονισμό της επιχείρησης από ξηρά και αέρα. 

Ο Καμπέρος κατά την αποστολή, χρησιμοποίησε αυτοσχέδιες βόμβες και μετέτρεψε σε βομβαρδιστικό το αεροπλάνο του αφού βομβαρδίζε με το χέρι τον εχθρό από ψηλά. Τις βόμβες μισού κιλού τις προμηθεύτηκε ανά εξάδα από το εργοστάσιο Μαλτσινιώτη (μετέπειτα ΠΥΡΚΑΛ). 

Η τελευταία πολεμική αποστολή του Καμπέρου πραγματοποιήθηκε στις 30 Νοεμβρίου 1912. Αργότερα εργάστηκε ως εκπαιδευτής στη Σχολή Αεροπορίας στο Τατόι και στην Ανεμολέσχη του Φαλήρου. Ο θρυλικός αεροπόρος αποστρατεύτηκε το 1934, εντούτοις, στο ξέσπασμα του Β’ Παγκόσμιου Πόλεμου, προσέφερε τις υπηρεσίες του στην Ελληνική Αεροπορία, οι οποίες δεν έγιναν αποδεκτές λόγο της μεγάλης του ηλικίας. 

Ο επισμηναγός Δημήτριος Καμπέρος βρέθηκε νεκρός στο σπίτι του το 1942. Οι σωληνώσεις του φωταερίου έπαθαν κάποια βλάβη και έτσι υπέστη δηλητηρίαση. 

Ο Δημήτριος Καμπέρος θεωρείται ο θεμελιωτής της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας.

 

 

 

ΣΧΟΛΙΑ

0 Σχόλια

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
Επίσκεψη ΥΠΑΜ στη Σερβία | Αμοιβαίο ενδιαφέρον για εξοπλισμούς – Στήριξη σε ζητήματα εδαφικής ακεραιότητας

Επίσκεψη ΥΠΑΜ στη Σερβία | Αμοιβαίο ενδιαφέρον για εξοπλισμούς – Στήριξη σε ζητήματα εδαφικής ακεραιότητας

Μεταξύ των ζητημάτων που συζητήθηκαν μεταξύ των δύο ΥΠΑΜ, ήταν το ενδιαφέρον την Κύπρου για οπλικά συστήματα της Σερβικής αμυντικής βιομηχανίας αλλά και το ενδιαφέρον της Σερβίας για συστήματα που κατέχει η Κύπρος…

Pin It on Pinterest

Share This